שלבים מקדימים בהסכם ממון

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

חתימה על הסכם ממון אינה דבר שיש לעשות כלאחר יד. אמנם, זוגות רבים מתקשים להתייחס להסכם ממון כאל עסקה כספית ומערבים במערך השיקולים הכספיים והכלכליים גם שיקולים נוספים כגון רצון לרצות את הצד השני או פחד מנטישה. מנגד, ובמיוחד במידה והסכם הממון נחתם לאחר הנישואין ובוודאי לקראת גירושין גם רגשות כעס, נקמה ופגיעה. למרות הרגשות חשוב להתמקד ולזכור כי מדובר, בסופו של דבר, בעיקר בהסכם כלכלי אשר מהותו תבוא לידי ביטוי רק במקרה ובני הזוג נפרדו. משמעות הדבר היא כי גם אם קיים פחד מנטישה או רצון לרצות היום, עם ההשלכות של הוויתורים שנעשים יהיה על בני הזוג להתמודד בתקופה בה רגשות אלו כבר לא יהיו רלוונטיים.

צרו איתנו קשר עכשיו

    למה לחתום על הסכם ממון?

    זוגות רבים בתחילת דרכם רואים חתימה על הסכם ממון כסימן למזל רע, פתיחת פתח לפגיעה במערכת היחסים הזוגית או ניסיון להכנס למאבק כוחות מיותר. זו אינה מהותו של הסכם ממון. הסכם מממון בא להסדיר את מערכת היחסים הכלכלית בין בני הזוג ולמנוע ריבים וסכסוכים במידה וייפרדו.

    כאשר קונים רכב, עושים ביטוח. גם כאן אפשר לראות את עצם רכישת הביטוח כפתיחת פתח למזל רע: למה לחשוב על מה יהיה אם הרכב יקלע לתאונה מראש? למה לא לחשוב שהכל יהיה טוב והרכב ויושביו יישארו תמיד ללא פגע? כאשר קונים מקרר – בודקים כמה אחריות יש עליו ואיפה נקודות השירות, האם כאן מדובר בהכנה לאסונות המזומנים למקרר במידה ונדרוש לקבל אחריות על המוצר? כשלוקחים משכנתא עושים ביטוח חיים כדי להבטיח שבן הזוג שנותר בחיים יהיה משוחרר מהמשך החזר המשכנתא במקרה בו בן הזוג השני ימות – האם כאן מדובר בפתיחת פתח למזל ביש?

    התשובה לכל המקרים הללו היא לא – עושים ביטוח ובודקים אחריות כי מקווים שכלום לא יקרה אבל רוצים לוודא שגם אם קורה – יש כיסוי. הסכם ממון הוא סוג של ביטוח: אנחנו מקווים שבני הזוג יזדקנו יחד באושר אינסופי, אבל ליתר בטחון דואגים לכיסוי במקרה וזה לא יקרה. אם היינו אקטוארים של חברת ביטוח, אלו שאחראים על בדיקת רמת הסיכון בפוליסות הביטוח השונות, היינו משלמים כסף רב עבור “ביטוח זוגיות” כיוון שהסיכוי הריאלי שבני זוג יישארו תמיד יחד במערכת יחסים טובה הוא נמוך בהרבה מהסיכוי שהרכב יפגע משמעותית בתאונת דרכים, שאחד מבני הזוג ימות לפני תום החזר המשכנתא או שמקרר חדש מהמדפים יתקלקל במהלך תקופת האחריות. חתימה על הסכם ממון היא סוג של ביטוח שמבטיח כי גם במקרה בו תיפרדו – חלוקת הרכוש תהיה הוגנת לשני הצדדים.

    עבודת הכנה להחלטה על עריכת הסכם ממון

    אם הסכם הממון הוא רעיון של שני בני הזוג ניתן לדלג על שלב זה אולם לרב, הסכם ממון הוא יוזמה של אחד מבני הזוג, לעתים קרובות זה שמגיע עם רכוש רב יותר למערכת היחסים או במידה ויש לאחד מבני הזוג ילדים מקשרים קודמים. כאשר היוזמה היא מצד אחד מבני הזוג ייתכן ובן הזוג השני יתנגד לרעיון, או משום שהוא חווה זאת כפגיעה וחוסר אמון או מתוך אמונה מוטעית שהסכם ממון מגן רק על אחד מבני הזוג.

    קחו לדוגמה אדם שמגיע עם עסק פרטי למערכת היחסים. עיגון העסק כנכס השייך רק לבן הזוג הזה אמנם יגן על בעל העסק מאיבודו במקרה של פרידה אך יגן גם על בן הזוג השני ממצב בו במקרה פרידה העסק יהיה בחובות וחובות אלו יגבו גם ממנו.

    כשלב מקדים בהסכם הממון יש לנהל שיחה בין בני הזוג ולהגיע להבנה כי הסכם הממון בא להגן על האינטרסים של שני בני הזוג. להבהיר כי החתימה תתרחש רק מתוך הבנה והסכמה של שני בני הזוג וכי עדיף ללבן נושאים הדורשים ליבון עכשיו, כאשר מערכת היחסים בינם היא טובה. רצוי לנהל שיחה זו זמן רב מראש ולהימנע מעיגון השיחה באולטימטום (שעלול לשלול את תוקף ההסכם) או לנהל את השיחה קרוב מדי למועד החתונה, לאחר שליחת ההזמנות, לדוגמה.

    שיחה מקדימה – ללבן את הנושאים העיקריים

    ישנם סעיפים בהסכם הממון שקרוב לוודאי רק עורך דין או נוטריון ידעו להעיר ולהוסיף אך ישנם נושאים רבים שעליהם אפשר לדון מראש ולהגיע כבר עם החלטות אל הנוטריון. לדוגמה: אם לאחד מכם יש רכוש קודם לזוגיות, האם בעת פרידה הרכוש יישאר כולו בידיו או שבכוונתכם לחלק גם רכוש זה? מה בנוגע לעסק? זכויות יוצרים או פטנטים? ירושה עתידית צפויה? ילדים מקשרים קודמים? שבו, דונו בינכם בדברים והגיעו מוכנים לפגישה.

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו