מניעת העברת הון לבן זוג בהסכם ממון

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

מניעת העברת הון לבן זוג בהסכם ממון

הם הסכם ממון מגן מפני העברת מתנות וירושות לבן הזוג בפרידה? כן… ובעיקר – לא. הסכם ממון הוא כלי שניתן בידיהם של בני זוג להחליט החלטות משותפות לגבי התנהלות כספית שלהם באופן שוטף ובעיקר במצבים של פרידה. ככזה, ניתן לקבוע כחלק מהסכם הממון כי מתנה שניתנה על ידי ההורים, לדוגמה דירה או סכום כסף גדול, יהיו שלו בלבד ויישארו ברשותו בלבד גם לאחר פרידה. אבל כאן גם מהות הבעיה: בעל האינטרס הום דווקא ההורים שמעוניינים להשאיר את הדירה או המתנה אצל ילדיהם ולא לתת אותם לבני זוגם לאחר פרידה – אולם ניסוח וההחלטה על תוכן הסכם הממון, ואם הוא בכלל ייחתם היא על הבן או הבת, ולא על ההורים או אפילו בהכרח בידיעתם. אז מה עושים בכל זאת?

צרו איתנו קשר עכשיו

    המצב בפועל

    על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, הרכוש הנצבר במהלך חיי הזוגיות בינם הוא משותף ומחולק שווה בשווה בינם בזמן פרידה למעט יוצאים מהכלל: נכסים שהיו ברשותם לפני תחילת הכניסה לזוגיות, ירושות ומתנות. לכאורה, על פי החוק, אם ההורה העביר לידי הילד דירה במתנה, לדוגמה, הרי שהדירה היא מתנה ואין חלקה עם בן הזוג לאחר פרידה, אולם הדבר אינו כל כך פשוט. כדי לשמור על חוקי הירושות והמתנות יש ליצור הפרדה רכושית כיוון שאחרת ניתן יהיה לקבוע כי הייתה כוונת שיתוף לגבי הנכסים שהתקבלו ומכיוון שכך הם כבר אינם בגדר נכסים חיצוניים אותם אין לשתף בין בני הזוג בעת פרידה אלא נכסים משותפים.

    למה הכוונה? אם הדירה נרשמה על שם שני בני הזוג, או ששני בני הזוג חיו בדירה ואולי אף תרמו כספים לשיפוצה – הרי שנראה כי הייתה כוונת שיתוף בדירה. הדבר נכון גם להעברת הון לילד. במידה והכספים הועברו לחשבון משותף ונעשה בהם שימוש עבור ההוצאות המשותפות, הרי נראה כאילו הייתה כוונת שיתוף וייתכן כי בית המשפט לא יכיר במתנה כנכס חיצוני.

    נאמנות בלתי הדירה

    כאש מדובר בדירה, ניתן למשל הגדיר נאמנות בלתי הדירה בה הילד אינו בעל הנכס אלא הנהנה ממנו, כולל הגדרת תנאים בהם הוא רשאי ליהנות מהדירה שהועברה לו במתנה על ידי ההורים. לדוגמה, כל עוד הוא ממשיך להיות נשוי וגר עם בן הזוג בדירה. מי שיהיו לרב רשומים כבעלי הנכס יהיו הנכדים.

    מתנה מותנית

    ניתן לתת מתנה מותנית, כזו שמוגבלת בתנאים מסוימים. במקרה זה הילד יקבל את הדירה במתנה כל עוד הוא נשוי ובחיים, אך במקרה של גירושין (או מותו של הילד) המתנה תחזור לידי מי שנתן את המתנה – ההורים של אחד מבני הזוג.

    הפרדה רכושית במסגרת הסכם ממון

    כאשר אין מניעה מצד הילד לחתום על הסכם ממון עם בן הזוג וההורים סומכים על ילדם כי לא ישנה את הסכם הממון ללא ידיעתם, ניתן לכלול במסגרת הסכם הממון הפרדה רכושית לאותן מתנות שניתנו. רצוי להגדיר לא רק את עצם ההפרדה אלא גם את הדרכים בהם ההפרדה מומשה על מנת שלא תהיה עילה לתביעה וביטול הסכם הממון בתואנה כי ההתנהגות בפועל לא תאמה את הדברים עליהם הסכימו במסגרת הסכם הממון.

     

    מניעת העברת הון לבן הזוג יכולה להיעשות במסגרת הסכם ממון, אולם אז מעבירי ההון או נותני המתנה סומכים על הילד כי לא ישנה את הסכם הממון ללא ידיעתם או בניגוד לרצונם. קיימות דרכים אחרות להבטיח כי רצון נותני המתנה יישמר וההון לא יועבר לידי בני הזוג במקרה של גירושין ואפילו במקרים בהם הילד נפטר ובן הזוג נותר בחיים.

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו