הסכם ממון לאחר נישואין

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

הסכם ממון לאחר נישואין

מקובל להניח כי הסכם ממון בין בני זוג נהוג לערוך לפני הנישואין. למרות כי הדבר אפשרי ואף יש לו מספר יתרונות, הרי שזו אינה האפשרות היחידה. כמו שניתן לערוך הסכמי ממון לפני הנישואין, כך ניתן גם לערוך הסכם ממון לאחר הנישואין ואפילו אם בני הזוג לא מתכוונים להינשא כלל ואז ההסכם ייקרא הסכם לחיים משותפים או הסכם ממון ידועים בציבור. לכל אחת מהאפשרויות יש יתרונות וחסרונות ובעיקר דגשים משלה.

מה תוקפו של הסכם ממון לאחר נישואין?

באנטומיה של גריי, ישנו פרק בו בני זוג מחליטים להינשא אך לא מוצאים זמן להגיע ולקיים את טקס הנישואין. הם בוחרים לרשום את התחייבויותיהם על גבי פוסט-איט – מדבקה להשארת הודעות. את המדבקה הזו, עונות לאחר מכן, אנו מוצאים ממוסגרת ותלויה, עדות להסכמות אליהם הגיעו. האם יש תוקף משפטי להסכמות הדדיות הכתובות וחתומות על פיסת נייר בין בני הזוג?

התשובה היא מורכבת. מצד אחד, להסכמות הללו ישנו תוקף של חוזה עסקי ככל חוזה עסקי אחר. מצד שני, לאחר גירושין, לרב הרגשות השליליים מציפים את שני בני הזוג והסיכוי כי הם יכירו בהסכמות אליהם הם הגיעו כאשר היו בשיא פריחתם כזוג הם קלושים. לרב, בני הזוג יערערו על הכתוב בהסכם שנחתם בינם, יערערו על הנסיבות שהביאו לחתימתו, וכדומה. בנוסף, כיוון שהסכם מסוג שכזה לא נחתם ונערך על ידי עורך דין או נוטריון, קרוב לוודאי שיכיל “חורים” רבים שלא יהיו מכוסים על ידו ויהוו פתח לריבים ודיון משפטי נוסף.

על מנת למנוע את כל הכשלים הללו, יש לתת לאיש מקצוע, עורך דין  נוטריון, לערוך את הסכם הממון ולאשר הסכם ממון לאחר נישואין בבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט יוודא כי שני הצדדים מבינים את ההסכם וחותמים עליו ללא כפייה ומרצונם החופשי. אם הדברים יגיעו לכלל גירושין, במידה וההסכם קיבל תוקף של פסק דין יהיה קשה מאד לערער על הנסיבות שהביאו לחתימה עליו או טענה שהושג במרמה. כיוון שעורך דין או נוטריון ערכו את ההסכם, מרבית החורים שאינם מכוסים על ידי ההסכם יהיו מכוסים – דבר שיביא להקטנת כמות הסכסוכים וההתדיינות המשפטית לפני גירושין על לחתימה על הסכם גירושין. הסכם גירושין הוא למעשה הסכם ממון שהטריגר לכתיבתו היא הגירושין הקרובים לבוא.

הסכם הממון שלכם יכול להתחיל ברגע זה 
השאירו פרטים ונחזור אליכם כבר היום

    הסכם הממון שלכם יכול להתחיל ברגע זה 
    השאירו פרטים ונחזור אליכם כבר היום

      האם יש צורך לעדכן הסכם ממון טרום נישואין?

      הסכם ממון מתייחס לרכושם המשותף והנפרד שני בני הזוג, כאשר תחת הכותרת “רכוש” יכולים להכנס דברים רבים החל מכספים בחשבונות בנק דרך נכסי נדל”ן, חסכונות, פנסיה שנצרה בתקופת הזוגיות, עסק שהוקם, מוניטין מקצועי שנצבר וכדומה. לרב, כאשר באים לקבוע כיצד הרכוש יחולק בין בני הזוג עושים איזון כספי – מעריכים את השווי הכספי של כל הדברים הללו לכל אחד מבני הזוג בנפרד, מחסירים חובות, ובעל הרכוש הרב יותר יחויב בתשלום מחצית ההפרש לבן הזוג השני. לעתים, אופן זה של חלוקת הרכוש בין שני בני הזוג אינו מתאים עבורם. קחו לדוגמה דירה שנקנתה לאחר שבני הזוג נישאו, כאשר הדירה נקנתה מהכנסות אחד מבני הזוג בלבד והוא גם שילם משכנתא בנפרד מהכנסותיו בלבד והדירה רשומה על שמו בלבד. אם הדברים יישארו להחלטת בית המשפט הנטייה הקיימת היא לראות בדירה זו רכוש משותף – אולי כי הכספים שהיו במקור של בן הזוג שקנה את הדירה הגיעו בסופו של דבר מחשבון משותף, או כי בגלל תשלומי המשכנתא, חלקו היחסי של בן הזוג השני בהוצאות השותפות גדל. במידה וכוונת בני הזוג להחריג את הדירה שנקנתה מהרכוש המשותף יש צורך בעריכת הסכם ממון, גם אם כזה נחתם לאחר הנישואין.

      גם אם נחתם הסכם ממון טרום נישואין אך הנסיבות השתנו והדירה נקנית – ניתן וצריך לעדכן הסכם שכזה ואשרו בבית המשפט לענייני משפחה על מנת שכוונת בני הזוג תשמר ותעודכן עם עדכון נסיבות החיים.

      משמורת ומזונות ילדים

      כאשר חותמים על הסכם ממון טרום נישואין, לא ניתן לכלול בו סעיפים הנוגעים לילדים עתידיים. במידה ובני הזוג יתגרשו , בית המשפט יתעלם מסעיפים אלו וייתכן שאף יחשיב סעיפים אלו כסעיפים הפוסלים את הסכם הממון כולו. לאחר הנישואים ולידת הילדים – ניתן לכלול בסעיפי ההסכם סעיפים הנוגעים גם לאופן גידול הילדים לאחר פרידה, נושאי משמורת, הסכמי ראייה או מזונות. יש לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה על סעיפים אלו.

      מעבר למחלוקות בענייני רכוש, המחלוקות הנפוצות ביותר נוגעות לנושא הילדים המשותפים. בידי מי תהיה המשמורת על הילדים? למה מתחייבים כל אחד מהצדדים ביחס לילדים? מי משלם על הוצאות הקשורות בילדים? מה הן זכויותיו של ההורה שאינו בעל משמורת על הילדים ביחס לילדים? האם יש לשלם מזונות עבור הילדים וכמה? גם את כל הנושאים הללו ניתן לכלול בהסכם ממון לאחר נישואין ובפרט שיקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה.

      בין אם בני זוג חתמו על הסכם ממון טרום נישואין או לא, חשוב להמשיך ולעדכן את ההסכם כאשר מתרחש שינוי משמעותי בחיי בני הזוג שעלולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת לאחר פרידתם.

      לא חייבים ללכת בתלם

      החוק המדבר על חלוקת הרכוש בין בני זוג לאחר שהתגרשו קובע נורמה מסוימת שמקובלת בחברה הישראלית ככלל. עבור בני זוג ספציפיים, ייתכן ונורמות אלו אינן הדבר הרצוי או המקובל. במקרים שכאלו, חשוב במיוחד לחתום על הסכם ממון לאחר נישואין שבו הדברים מוגדרים ומפורשים ולא מותירים מקום לספק ביחס לרצונם של בני הזוג להגיע לחלוקת רכוש אחרת בינם.

      קחו כדוגמה שני בני זוג שנישאו ולהם השכלה דומה. לאחר הולדת הילדים התברר כי מבחינת כלכלית ורצון שני בני הזוג – רצוי כי אחד משני בני הזוג יוותר על המשך פיתוח הקריירה ויתמקד בניהול הבית וגידול הילדים בעוד בן הזוג השני יתמקד בקריירה בלבד. שנים לאחר מכן, במידה ובני הזוג ייפרדו ייווצר פער רכושי רב בין שניהם. בעוד בן הזוג שבחר לצאת לפתח קריירה הספיק לצבור פנסיה משמעותית, צבר מוניטין רב בעבודה, קודם שהיום הוא שותף במשרד שבו הוא עובד וכדומה, בן הזוג שנבחר להשאר בבית ולגדל את הילדים וויתר למעשה על כל אלו.  אמנם, במסגרת איזון נכסים כל הדברים הללו יילקחו בחשבון אך מה שלא יילקח בחשבון הוא שמרגע שבני הזוג נפרדו, בן הזוג שוויתר על קריירה למעשה מתחיל מנקודת אפס ואף פחות מכך בגלל גילו שהתקדם. גם אם נכסי בני הזוג, כולל נכסי קריירה, יאוזנו עד למועד הגירושין, ייתכן מאד שאותו בן זוג שנאלץ עכשיו, באמצע החיים, להתחיל לחפש עבודה ולהתחרות עם צעירים ונטולי מחויבויות כמוהו, לא יצליח לפתח קריירה דומה לזה של בן זוגו שהתמקד בפיתוח הקריירה בזמן הזוגיות, אפילו אם כשרונו רב משל בן הזוג הקרייריסטי. כאשר שני בני זוג מגיעים להחלטה כי זהו האופן שבו הם בוחרים לנהל את חייהם הזוגיים, ייתכן וירצו לתת ביטוי כספי לוויתור שנעשה או פיצוי שיאפשר גם לבן הזוג שוויתר על קריירה להמשיך להתנהל באופן עצמאי מבחינה כלכלית גם לאחר הגירושין, כלומר לקבל נתח גדול יותר מהרכוש המשותף תמורת הוויתור. על מנת להבטיח כי הבנו והסכמות אלו יישמרו גם לאחר הגירושין, יש צורך להגדיר אותם במדויק במסגרת הסכם ממון לאחר נישואין.

      Call Now Buttonצלצלו עכשיו