הסכם ממון תחת לחץ

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

כאשר חותמים על הסכם, כל הסכם, אחד התנאים לכך שההסכם יקבל תוקף חוקי הוא כי שני הצדדים חתמו על ההסכם מתוך רצון וללא כפיה, וכמובן מתוך הבנה מלאה על מהות ההסכם שעליו הם חותמים. הדבר נכון להסכמים עסקיים וגם כאשר חותמים על הסכם ממון בין בני זוג. כאשר בית המשפט מקבל את הרושם כי ההסכם אינו מידתי והוגן לשני הצדדים ובפרט כאשר הרושם הוא כי הצד הנפגע חתם על ההסכם תחת לחץ – ייתכן והוא לא יכיר בתוקפו של ההסכם, אפילו אם נחתם בפני נוטריון ואפילו אם קיבל אישור מבית המשפט לענייני משפחה.

צרו איתנו קשר עכשיו

    דוגמאות לתביעות אמתיות לביטול הסכם ממון שנחתם תחת לחץ

    1. שני בני זוג חתמו על שני הסכמי ממון בהפרש של מספר שנים. על פי ההסכם הראשון שנחתם לפני שנישאו – הרכוש שהיה של כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין, יישאר ברשות הבלעדית של אותו בן הזוג. על פי ההסכם השני שנחתם לאחר הנישואין – הרכוש של שניהם משותף במלואו. לאחר מספר שנים, כאשר התגרשו, האישה ביקשה לבטל את ההסכם השני בטענה כי ה”שיתוף” כולל נכסי נדל”ן שלה מלפני הנישואין וחובות עסקיים של הבעל מעסק שהיה שלו וכי ההסכם נחתם לאחר שהבעל איים כי יעזוב אותה במידה והיא לא תחתום, מתוך הכרה בחרדת הנטישה שלה. בית המשפט קיבל את עמדת האישה, ביטל את הסכם הממון השני (למרות שאושר בבית המשפט לענייני משפחה) והטיל על הבעל תשלום שכר טרחת עורך דין לאשה.
    2. שני בני זוג נשואים ולאחר שני ילדים הבעל החל לחשוד כי אשתו בוגדת בו והפעיל מערך אלימות פיזית ואחרת כנגד האישה שגרמה לה למצב נפשי קשה והתחלת טיפול בכדורים פסיכיאטרים. האישה נכנסה פעמיים להריון ועברה הפלות ואז הגיעה לעורך דין לחתום על תצהיר משפטי שבו נאמר כי היא מעולם לא בגדה בבעלה, היא מוכנה לעבור בדיקת פוליגרף ואם יתברר כי היא בגדה היא מוותרת על הדירה המשותפת ועל מזונות הילדים. חודשיים לאחר מכן עברה בדיקת פוליגרף שאימתה את טענתה שלא בגדה ולאחר חודש עברה בדיקת פוליגרף נוספת שם היו חשד לשקר והבעל מיד הגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני. הם חתמו על הסכם גירושין בו הדירה המשותפת עוברת במתנה לבעל, ובמידה וימכור יועבר חלק קטן מהתמורה לכל אחד מהילדים, תשלום מזונות ילדים יהיה מינימאלי ואף יקטן במידה והאישה תחל לעבוד. לאחר החתימה האישה הפעילה אלימות על קטנועו של הבעל ולאחר שהגיש תביעה קיבל משמורת על הילדים ללא זכויות ראיה, הכניס את האישה לחמישה חודשי מאסר והם התגרשו. לאחר שחרורה, היא פנתה לעורך דין שפעל לביטול ההסכם מתוך טענה כי הוא הסכם עושק שנחתם בכפייה ומתוך לחץ. ההסכם בוטל למרות שאושר על ידי בית הדין הרבני.
    3. גם מקרים הפוכים קיימים, לדוגמה, בני זוג שחתמו על הסכם טרום נישואין לפניו דירת הבעל מלפני הנישואים בה גרו בני הזוג יחדיו במהלך הנישואים תישאר ברשותו במקרה גירושין. במהלך הנישואין, הבעל חתם על הסכם עם אשתו כי היא תעביר 100,000 ₪ מחסכונותיה הפרטיים לטובת הקטנת המשכנתא ובתמורה הדירה תחולק חצי בחצי במידה ויתגרשו לטובת קניית דירה אחרת. במידה והאישה לא תקנה דירה אחרת – הכסף שניתן למשכנתא יוחזר. לאחר העברת הכספים – הבעל סירב לאשר את הסכם הממון הזה בבית המשפט. כאשר בני הזוג התגרשו האישה דרשה שהסכם הממון השני יוכר כיוון שהכסף ניתן תוך הטעייה שלא בתום לב, הבעל מצדו טען שהחתימה נעשתה תחת לחץ. בית המשפט אשר את הדרישה להכיר בהסכם הממון השני למרות שלא אושר בבית המשפט ולא קיבל את טענת הבעל על הפעלת לחץ.

    חשיבות חתימה על הסכם ממון ללא לחץ

    חתימה על הסכם ממון מטרתה לשמור על האינטרסים הכספיים של שני הצדדים החותמים. במסגרת זו על הנוטריון או בית המשפט לוודא כי בני הזוג מבינים היטב על מה הם חותמים ומה המשמעות של החתימה וכמו כן כי החתימה נעשתה מתוך רצון חופשי אמתי וללא הפעלת לחץ אשר עלול לחבל בכשירותו המשפטית של ההסכם. מהות היחסים בין בני זוג הם מורכבים יותר מאשר הסכמים חוזיים אחרים, ומטבע הדברים במקרים רבים קיים לחץ כזה או אחר שמביא אנשים לחתום על הסכמי ממון בין בני זוג למרות שהדבר אינו שומר על האינטרסים שלהם. תפקידו של עורך הסכמי הממון בין בני זוג הוא לא רק לנסח חוזה משפטי אלא גם לוודא את רצון שני הצדדים ומידת הלחצים המופעלת עליהם בעת החתימה.

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו