הסכם ממון בנישואין אזרחיים

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    בישראל, כאמור בני זוג בעלי דת שונה (זוגות מעורבים) אינם יכולים להינשא באופן חוקי אלא בנישואין אזרחיים מחוץ לגבולות מדינת ישראל.

    חשוב להבין כי הפופולאריות הרבה לה זוכים הנישואין האזרחיים בקרב יהודים בעלי אזרחות ישראלית אינה נובעת רק מהצורך של אותם זוגות מעורבים להינשא, אלא ממצב הקיים בדין הדתי בישראל, לפיו ישנם זוגות רבים שיש לגביהם מניעה הלכתית של ממש להינשא על פי הדין הדתי כדוגמת: פסולי חיתון, נישואי כהן עם גרושה/גיורת, נישואי בני זוג מאותו מין, אפשרות נוספת הינה של בני זוג בעלי דת שונה (זוגות מעורבים).

    יתרה מכך, בישראל חיים כיום אזרחים חילוניים רבים שאינם מקיימים את הדין הדתי ואינם מעוניינים לחיות על פיו, ו/או להשתתף בטקס נישואין אורתודוכסי שאינו על פי רוחם.

    מבלי לקבוע מסמרות לכאן או לכאן, מצטייר בית הדין הרבני בעיני חלקים מן הציבור כמוסד ארכאי, שאינו מעוניין להגמיש עמדתו לרוח הקידמה ולהיערך בהתייחסות מתאימה למערכת היחסים הזוגית המודרנית של ימינו, ובאופן אישי אינם מרוצים מן הרוח החיה המניעה את הממסד הקיים שלדעתם אינו עומד ברוח הזמן.

    מה ההבדל בין נישואין אזרחיים לנישואין על פי דת (ליהודים ברבנות)?
    חשוב להבין כי קיים שוני מהותי בין אלו שנשאו על פי דת לאלו שנשאו בנישואין אזרחים, כדוגמה לעניין זה, נושא הגירושין בבתי הדין הרבניים מצריכים הסכמה ונתינת גט שנילווה אליהם קושי הרב בנושא חלוקת ממון, מתן גט, כתובה וכיוצא באלו שאלות הלכתיות. לעומת זאת, התרת נישואין אזרחיים ניתנת כהצהרה בלבד על ידי בני הזוג.
    נושא נוסף שבו יש שוני מהותי הינו חבות תשלומי מזונות האישה והילדים וכו`, אצל בני זוג יהודיים קיימת חבות שונה לחלוטין כדוגמה אב חייב מדין תורה בתשלומי מזונות ילדיו ללא כל קשר לרמת הכנסת האם, ברם בנישואין אזרחיים למרות שלא ניתן לקבוע מסמרות, לרוב בני הזוג יחלוקו ונעמוד בין היתר על מידת הכנסות בני הזוג.

    לאור המצוין לעיל, לכל אלו שאינם מעוניינים/יכולים להינשא על פי הדין הדתי החל עליהם הפתרון של נישואין אזרחיים נותר המענה היחיד והטוב מכולם.

    כיצד מוכרים הנישואין האזרחיים בישראל?

    בני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים בחו”ל מוכרים על ידי המדינה לאור הסכמים בינלאומיים שמדינת ישראל חתומה עליהם ולאור פסיקה של בית המשפט העליון.
    נבהיר כי מעמדם החדש של בני הזוג, נרשם בתעודת הזהות והמנהל האוכלוסין ונחשבים כזוג נשוי לכל דבר ועניין עם כל הזכויות הנובעות מכך.

    ומה דינם של הילדים בנישואין אזרחיים?

    בהתאם להלכה היהודית יהודי נחשב מי שאמו יהודיה, ולכן בהנחה והילדים נולדים לאם יהודיה אין כל חשש לממזרות ו/או אי-כשרות מאחר ועל פי ההלכה ממזר הינו “ילד שנולד לאשת איש מאדם אחר”
    מכאן שילדיה נחשבים כחוקיים לפי דין תורה (ההלכה), מעמדו של הילד הינו כשר לחלוטין ולפיכך ילדים בעתיד יוכלו להינשא ברבנות ללא כל חשש.

    וכיצד מתגרשים?

    בני זוג בעלי אותה דת המעוניינים להתגרש בישראל עליהם לפנות לבית הדין הרבני (יהודים), אך למעט אלו על בני הזוג להגיש בקשה לבית המשפט העליון להתרת נישואין, בית המשפט העליון מכריע בעניין למי הסמכות לדון בבקשה האם לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה (באזור מגורי בני הזוג).
    לאחר שהוכרעה שאלת הסמכות, מגישים בני הזוג בקשה להתרת נישואין במקום שנקבע על פי בית המשפט העליון.

    יאמר כי אין מניעה להתגרש מחוץ לגבולות מדינת ישראל, ברם עניין זה מסובך ביותר מאחר ולעיתים קרובות בני הזוג מעוניינים בחלוקת רכוש, משמורת ילדים וכיוצא באלו, ואף חשוב לדעת מה הם תקנות הגירושין באותה מדינה.
    מבחינת ההיבט ההלכתי לגבי נישואין אזרחיים, יש גישות שונות ישנם כאלו השוללים מנישואין אלו כל תוקף מבחינת הלכתית ומתירים לבני זוג שנישאו באופן דומה ו/או בניגוד להלכה להינשא באופן מיידי ללא כל צורך בגט כריתות.
    לעומתם, יש אלו הרואים במקרים אלו “ספק קידושין” לאור התנהלות בני הזוג וחיי האישות שחיו שניהלו, ולפיכך, דורשים מבני הזוג ליתן לערוך טכס גירושין כדין וליתן “גט לחומרא”.

    מכל מקום, המקרה ידון בבתי הדין הרבניים ויוכרע בהתאם לנסיבותיו הוא.

    בישראל ישנם זוגות רבים שאינם יכולים להינשא בבית הדין הרבני, שהוא הסמכות היחידה למתן תוקף לנישואין או לגירושין. מדובר על זוגות מעורבים בדתותיהם, פסולי חיתון עפ”י ההגדרה, או אנשים שאין להם שום בעיה להתחתן בבית הדין הרבני, אבל מעדיפים טקס אחר, שונה ולא דתי.
    האפשרות העומדת לפני בני זוג אלה היא להתחתן בנישואים אזרחיים ונכון להיום ניתן לבצע אותם רק בחו”ל. היעדים הפופולאריים ביותר כיום בהם ניתן לערוך טקסי נישואים אזרחיים הם קפריסין ופראג שבצ’כיה, אבל יש גם בני זוג שנוסעים לארה”ב או לאיטליה  או ליוון או סופיה בשביל כך. ובארץ לפסולי חיתון עורכת שגרירות רוסיה נישואים אזרחיים, ובכל מקרה הנישואים האזרחיים צריכים לעשות כחוק ולקבל אישור נישואין חוקי.
    בני זוג שנישאו בטקס נישואים אזרחיים יכולים ללכת ולהירשם במשרד הפנים שירשום אותם כזוג נשוי לכל דבר ועניין, והם גם יכולים לקבל משכנתא. מבחינה זו הם נשואים לכל דבר. יש ביהדות פלח גדול מאוד של יהודים רפורמיים או קונסרבטיבים שאינם מוכרים ע”י הממסד הדתי בישראל, והמונופול על שירותי הדת במדינה הוא לממסד האורתודוכסי. נישואים אזרחיים שנעשים ע”י רבנים של קהילות אלה, אינם מוכרים ע”י בית הדין הרבני הרואה בהם פסולים, וזוג שהתחתן בנישואים אזרחיים מטעמם לא יחשב כנשוי כחוק.
    Call Now Buttonצלצלו עכשיו