הסכם זוגיות - הסכם ממון

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

הסכם זוגיות הוא הסכם בין בני זוג שמתכוונים לחיות חיים משותפים יחד. ישנם סוגי הסכמים שונים, בהתאם למצבים שונים שמאפיינים את בני הזוג. ההבדלים בין הסכמי הזוגיות השונים נעוצים בדגשים שונים ובאופן בו יש לאשר את הסכמי הזוגיות. אפשר לחלק את הסכמי הממון המהווים הסכמי זוגיות לכמה סוגים: הסכמי ממון אשר נערכים לפני נישואים מתוכננים (הכוונה כאן היא בעיקר לנישואים דתיים הנערכים על ידי הרבנות או אחד מבתי הדין הדתיים האחרים בישראל אך לעתים תופסים גם במקרים של נישואים אזרחיים בחו”ל), הסכמי חיים משותפים המיועדים בעיקר לזוגות שהחליטו שלא להינשא אלא לנהל אורח חיים זוגי משפחתי יחדיו ללא נישואין, או הסכם ממון לזוגות גאים חד מיניים שאינם יכולים להינשא באופן חוקי בארץ והסכמי ממון לאחר נישואין.

צרו איתנו קשר עכשיו

    איזה סוג הסכם זוגיות חייבים לאשר ואצל מי?

    הסכמי ממון מעצם טבעם נוגעים בעיקר בשאלה של מה יהיה לאחר פרידה, במידה וכזו תתרחש. אמנם, ניתן לכלול בהסכמי זוגיות גם סוגיות אחרות הנוגעות להיבטים כלכליים ומשמורת על ילדים קיימים משותפים, אופן ניהול מערכות היחסים הכלכליים בין בני הזוג במהלך החיים המשותפים ועוד. ישנם דגשים שונים בסוגי הסכמי הזוגיות השונים: בהסכם ממון טרום נישואין, לדוגמה, כמעט ולא נראה אף פעם התייחסות לילדים משותפים כיוון שהם לרב עתידיים בשלב הזה ובתי המשפט לא נוטים לאשר הסכמי ממון המתייחסים לילדים עתידיים. מצד שני, בהסכם לחיים משותפים המאפיין זוגות ידועים בציבור אשר הסכם הזוגיות מהווה עבורם הוכחה כי הם אכן זוג ידוע בציבור יכלול תיארוך מדויק של תחילת שיתוף הנכסים והצהרה על טיב היחסים בין בני הזוג.

    הסכמי זוגיות לאחר הנישואים חייבים באישור של בית משפט לענייני משפחה או בית דין. במידה ורוצים לבצע שינוי או לערער על הסכם הממון או לתבוע בגינו – מיקום ההתנהלות המשפטית תקבע בהתאם לבית המשפט (או בית הדין הדתי) בו אושר הסכם הזוגיות.

    הסכם ממון טרום נישואים יכול להיות מאושר גם אצל רשם הנישואים או נוטריון, ללא צורך באישור נוסף של בית המשפט או בית הדין הרבני. הסכמים לחיים משותפים אינם דורשים אישור משפטי כלל, אולם על מנת שיקבלו את אותו התוקף המשפטי החזק שימנע בעתיד סכסוכים, רצוי אף אותם לאשר בבית המשפט לענייני משפחה או אצל נוטריון.

    הקשר בין הכתובה להסכם הזוגיות

    הכתובה היא למעשה סוג של הסכם ממון עתיק הכולל מוסכמות תרבותיות עתיקות. מחיר הכלה נקבע כמו גם התנאים הכלכליים שיאפשרו את מחייתה לאחר גירושים, במידה והנישואים יסתיימו בגירושים – מצב הקורה בחלק ניכר מהזוגות הנישאים. הסכם זוגיות, בין אם נחתם לפני הנישואים או אחריהם, מן הראוי שיתייחס לנושא הכתובה ויציין מפורשות האם יש להתייחס לכתובה כאל הצהרת כוונות ללא תוקף משפטי מחייב או כאל מסמך משפטי מחייב הקובע מה יהיו גובה מזונות האישה ואיזה סכום על הבעל לשלם עבור הגירושין.

    נושא נוסף הנוגע בהלכות הנישואים הדתיים המתחייבים במדינת ישראל הוא מועד איזון הנכסים בין בני הזוג. על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג אשר נכנס לתוקף כאשר לבני הזוג אין הסכם זוגיות חתום בינם, מועד איזון הנכסים – המועד הקובע בו יחושב חלקם היחסי של כל אחד מבני הזוג בנכסים המשותפים הוא מועד מתן הגט. דבר זה יוצר בעיות רבות במקרי סרבנות קבלת גט, מתן גט וכדומה. הכם זוגיות יסודי כולל לא רק ביטול הכתובה כמסמך מפשטי מחייב אלא גם קביעת מועד איזון הנכסים אשר מפריד בין קבלת הגט הדתית לחלוקת הכספים בין בני הזוג שהייתה יכולה להתרחש תקופה ארוכה לפני מתן הגט עצמו.

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו