האם יש צורך באישור הסכם בין ידועים בציבור?

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

האם יש צורך באישור הסכם בין ידועים בציבור?

ית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בנושאים רבים הנוגעים לידועים בציבור כמו מזונות בין ידועים בציבור, חלוקת רכוש, זכויות ירושה ועוד’.

נשאלת השאלה האם ידועים בציבור יכולים לאשר את הסכם הממון שביניהם בבית המשפט לענייני משפחה או שאין סמכות לבית המשפט לעשות כן?

צרו איתנו קשר עכשיו

    עד לפני מספר שנים היו הדעות חלוקות בנושא זה.  היו שופטים שאשרו הסכמים מסוג זה בין ידועים בציבור והיו שופטים שסרבו לעשות כן מחמת שלטענתם לא היה בכך כל צורך, והסכמים בין ידועים בציבור תקפים גם ללא אישור בית המשפט (בניגוד להסכמים בין בני זוג). שופטים אלו סברו כי חוק בית המשפט לענייני משפחה אינו מעניק להם את הסמכות לאשר הסכם ממון בין ידועים בציבור שאינם נשואים.

     

    יתר על כן, קיים היה חשש כי מתן תוקף של פסק דין להסכם בין ידועים בציבור, עשוי לפגוע בצדדים שלישיים, כמו נושים של אחד הצדדים למשל.  לא זו אף זו, אלא שהמחוקק העניק זכויות לידועים בציבור במגוון רב של חוקים.  בהעדר קיומו של “סכסוך” קיים חשש שינתן תוקף להסכם בין אנשים שאינם באמת ידועים בציבור על מנת, שמי מהם יוכל לזכות בהטבות שאותם חוקים מעניקים לידועים בציבור.  הגישה המחמירה שהתנגדה למתן תוקף להסכם זה גרסה כי בית המשפט עשוי לתת גושפנקא חוקית לקשירת קשר, ולעמוד בסתירה לתקנת הציבור ולכוונת המחוקק שחוקק את אותם חוקים הנוגעים לידועים בציבור והמיטיבים עמם.

     

    כב’ השופט פורת אשר נתן פסק דין מנחה בנושא קבע כי בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לאשר הסכמי ממון בין בני זוג שאינם נשואים אך הם ידועים בציבור (עמ’ 1002/02 זמר נ. היועץ המשפטי).

     

    כשם שבני זוג רשאים לפנות לבית המשפט לאישור הסכם לפי סעיף 3 (ג) כך גם הדבר נכון לגבי ידועים בציבור גם אם אין ביניהם מחלוקת או תובענות האחד כלפי השני.

     

    כשם שקיימת זכות גישה לערכאות בנוגע לבני זוג נשואים כך קיימת אותה זכות בנוגע לידועים בציבור.

     

    הדעת גם נותנת שבית המשפט צריך לעודד הסדרים בין בני זוג הגם שאינם נשואים, מאחר והדבר אמור לחסוך בעתיד, במידה וייפרדו, מחלוקות משפטיות סבוכות, וקרבות של שנים. הסכם ממון בין בני זוג אמור להסדיר את המחלוקות והוא צופה פני עתיד, במידה והוא מנוסח היטב.

     

    הסכם בין אם מדובר בין בני זוג ובין אם המדובר בין ידועים בציבור אמור לתת מענה לסוגיות ולשיקולים שאינם רק במישור דיני החוזים אלא גם במישור היחסים המשפחתיים, ומטרתם העיקרית היא להגן על הצד החלש, למנוע עשיית עושר ולא במשפט, לדאוג לילדים הגדלים במסגרת זו הגם שהוריהם אינם נשואים, לדאוג לשוויון ולהגינות וכיוצ”ב, כמו גם להגן על צד אשר מגיע עם רכוש רב לזוגיות ומעוניין לשמור על הפרדה רכושית, לפחות לגבי מה שהושג קודם לזוגיות.

     

    לסיכום הגם שאין חובה לאשר הסכם בין ידועים בציבור, והגם שההסכם ביניהם תקף גם ללא אישור (להבדיל מבני זוג נשואים שחובה עליהם לאשר את ההסכם בפני רשות מוסכמת) – מומלץ לעשות כן, מאחר ובית המשפט מברר במהלך הדיון את הבנת הצדדים בנוגע לעקרונות החוזה, בודק את הגיונו והגינותו, ומעביר עין ביקורתית.

     

    בעוד שאישור הסכם בין ידועים בציבור נעשה בבית המשפט לענייני משפחה, בדרך כלל תביעות כנגד גופים שונים, לצורך הכרה במעמד זה, לשם קבלת פנסיה, גמול וכיוצ”ב – מתבצעים בבית הדין האזורי לעבודה.

     

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו