חוק ירושה

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    חוק ירושה

    חוק הירושה התשכ”ה – 1965 הינו החוק המסדיר את כל השאלות והנושאים בקשורים בירושתו של אדם, עזבונו וחלוקתו תוך התייחסות לסיטואציות שונות העלולות להתגלות.

     חוק הירושה קובע כלל בסיסי שכל אדם יכול לצוות את רכושו לאחר מותו למי שיחפוץ ולכן צוואה גוברת כמעט תמיד על הוראות חוק הירושה במקרים בהם לא הושארה כל צוואה.  

    חוק הירושה קובע שני דרכים לקיום עזבונו של אדם:

    1. ירושה – אדם נפטר אך לא השאיר אחריו כל צוואה במסגרת הוא מורה מה יעשה בעזבונו עם מותו וכיצד יחולק. בהעדר כל הוראות ספציפיות, קובע חוק הירושה מספר הוראות:

    א.    יורשים עפ”י דין הם המוריש וצאצאיו, הוריו וצאצאיהם, הורי הוריו.

    ב.    זכויות הירושה שלהם הן כדלקמן: בן זוגו של המוריש נוטל את המטלטלין, כולל מכונית נוסעים השייכים לפי המקובל ולפי הנסיבות למשק הבית המשותף ונוטל משאר העיזבון: אם הניח המוריש ילדים או צאצאים או הורים – חצי; אם הניח המוריש אחים או צאצאיהם או הורי הורים – שני שלישים.
    זכויות הירושה של הידועים בציבור – גבר ואשה החיים יחד תחת קורת גג אחת ומנהלים משק בית במשותף, יורשים זה את זו כאילו היו נשואים אחד לשני וזאת בתנאי ששניהם היו פנויים – דהיינו לא היו נשואים לבני זוג אחרים.
    2. יורשים עפ”י צוואה – חוק הירושה קובע מספר דרכים אפשריות לעריכת צוואה אך מה שחשוב זו המהות. עצם עריכת צוואה משמעו הוא קביעת רצון המוריש מה יעשה בעזבונו לאחר מותו כאשר המוריש הוא זה שקובע את צורת חלקות העזבון ואת העדפותיו האישיות. המנורשי רשאי לקבוע למי הוא מוריש את עזבונו או חלקו, את מי הוא מדיר מהעזבון, תנאים ליורשים ועוד כהנה וכהנה הוראות

    חוק הירושה מתייחס גם למקרים בהם לא ניתן לבצע חלוקה פשוטה ומהירה של העזבון אלא ישנו צורך במינוי מנהל עזבון לצורך ביצוע הירושה וחלוקת העזבון. תפקיד זה דורש איסוף מלוא נכסי העזבון וחלוקתם הין היורשים השונים כאשר לרוב, התפקיד נדרש כאשר ישנן מחלוקות בין היורשים לבין עצמם או במקרים בהם נסיבות העזבון מורכבות ואינן מאפשרות חלוקה שווה וצודקת בין כל היורשים.

    חוק הירושה קובע גם הוראות בכל הנוגע לחובות מהעזבון כלומר, חובות המוריש השאיר אחריו, מזונות מהעזבון, כיצד יש להתנגד לירושה ו/או צוואה וכן הלאה.

    חוק הירושה הינו חוק המכיל הוראות שונות שנועדו לפתור בעיות ונושאים הקשורים לירושה ועזבון ורצוי להתייעץ תחילה עם עו”ד העוסק בתחום בטרם ביצוע כל פעולה.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו