היש ערך לכתובה בימינו חוק יחסי ממון

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

מהי תכליתה ומעמדה של הכתובה בימינו בחוק יחסי הממון

כל אחד מאתנו היה לפחות פעם אחת בחתונה, ולא תמיד אנשים מבינים מה מתרחש מתחת לחופה. יחד עם זאת, רבים סקרנים לשמוע את סכום הכתובה. האמנם יש לכתובה ערך במאה עשרים ואחת? מה היחס בין חוק יחסי ממון, חוק הירושה, והכתובה? האם האשה יכולה לקבל גם כתובה וגם חצי רכוש? האם יש מינימום לכתובה? על שאלות אלו ואחרות, בדין הדתי והאזרחי כאחד, הינני מתכוון להרחיב בספר בנושא הכתובה, עליו אני שוקד במרץ.

צרו איתנו קשר עכשיו

    אנו עדים לנטייה רווחת בציבוריות הישראלית לתפיסת הממסד הדתי, לרבות
    בית הדין הרבני, כמוסד שוביניסטי. מסתבר שמדובר באחד המסמכים העתיקים אשר מהווים קו הגנה מוצק על האשה היהודיה.
    תכליתה ומעמדה של כתובה
    כתובה נועדה להגן על האישה במקרה של גירושין או  במקרה פטירת הבעל.
    זהו הסכם בעל מעמד משפטי לכל דבר, המחייב את הבעל.
    חז”ל הגדירו את מטרת הכתובה: “שלא תהא קלה בעיניו לגרשה”. היינו, הבעל אינו יכול לקום בקר אחד, ולומר שנמאס לו, והוא עוזב את הבית ללא מחוייבות. במקרה שהוא האשם בפירוד, או שאין לו עילה לפטור את עצמו, הוא יחוייב בכתובה.
    ובכן במה מחייבת כתובה ?
    אנו “מכירים” כתובה באמצעות הסכום עליו מתחייב הבעל בשעת החופה.
    סכום כתובה ביחסי ממון מתחלק למעשה לכמה חלקים להם מעמד משפטי מעט שונה.

    כתובה מורכבת מ:

    עיקר כתובה – הבעל חייב בכל מקרה, למעט במקרים בהם יוצאת אישה ללא כתובה.
    סכום עיקר כתובה מחויב לתשלום על ידי הבעל או יורשי הבעל מעיזבונו. עיקר הכתובה הינו סכום של 200 זוז שתיקנו חז”ל לרווקה, ו-100 זוז לאלמנה או גרושה.
    סכום זה נועד לספק מעין “מזונות משקמים” לאשה, למשך שנה תמימה, לאחר הגירושין או הפטירה.
    תוספת כתובה –  חכמים התייחסו לאפשרות שהבעל יכתוב לאשה תוספת על עיקר הכתובה. היחס לתוספת כתובה הוא לרוב יחס המחייב כאל הכתובה עצמה. אכן, אנו מוצאים בכתובות ספרדיות בעיקר, אך גם בחלק מהכתובות האשכנזיות סכום קצוב של כסף. במגזר החרדי בד”כ לא נמצא סכום מעבר ל-200 זוז ו-200 זקוקים.
    200 זקוקים כסף צרוף – בשל ירידת ערך המטבע “זוז”, תוקנה תקנה בארצות אשכנז, להוסיף ל-200 זוז, גם 200 זקוקים כסף צרוף (או 100 זקוקים לגרושה / אלמנה), וכך הכתובה מהווה מסמך בעל ערך.
    נציין רק ששווי 200 זוז נע בין 120 גרם כסף טהור (לשיטת רבי יוסף קארו, מחבר השולחן ערוך) ל-960 גרם כסף טהור (לשיטת הרמ”א – רבי משה איסרליש)
    שווי 200 זקוקים כסף צרוף נע בין 3.7 ק”ג כסף טהור לכ-58 ק”ג כסף טהור.
    כמובן, אם הבעל הינו אשכנזי, והוא מחוייב בכתובה, מייד מתעוררת מחלוקת. האשה טוענת שיש לחייבו לפי הערך הגבוה – 58 ק”ג כסף טהור, שהינה שיטת ה”חזון איש”, ואילו הבעל טוען שיש לחייבו לפי הערך הנמוך, 3.7 ק”ג כסף טהור, שהינה שיטת הספר “נחלת שבעה”. כשהגיעה סוגיה זו לבתי הדין הרבניים, קמה מחלוקת עצומה, וניתנו פסקי דין שונים, כאשר יש שפסקו לפי השווי הנמוך (הרב עובדיה יוסף זצ”ל, שכולנו מבכים את פטירתו השבוע), ויש שפסקו לפי השווי הגבוה (הרב מרדכי אליהו זצ”ל שהסתלק מאתנו לפני זמן לא ארוך), ויש שפסקו סכומים שונים בין לבין…
    בענין זה הצעתי לרבנים הראשיים שהדברים יוסדרו מראש, ולא נגיע למחלוקת בעת מימוש השטר. חשוב ששני הצדדים ידעו היטב על מה מדובר, ברגע החתימה, ולא יגיעו לידי בזיונות, שכן כבר אמר הרב דיכובסקי שליט”א, מנכ”ל בתי הדין הרבניים כיום, שהוא מעיד שאין כמעט שום אדם, לא החתן ולא הכלה, ולעיתים לא הרב, שיודעים מה שווי הזקוקים…
    אכן, קיבלתי תשובה מעודדת וחיובית מהראשון לציון, הרב יצחק יוסף שליט”א, ועל תשובתו המחזקת את ידיי, בתחום הכתובה, ארחיב באחת הפעמים הבאות.
    והכי חשוב – הכתובה הינה אמנם מסמך משפטי מחייב, אך מן הראוי שהכתובה תישאר ב”בוידעם”, והחיים המשפחתיים יזרמו באהבה, אחוה, שלום ורעות!
    .

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו