הליך התרת נישואין נישואין אזרחיים

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

הליך התרת נישואין נישואין אזרחיים

ליך התרת נישואין רלוונטי לכל אותם הזוגות אשר נישאו בנישואין אזרחיים במדינה זרה ואשר הינם בני דתות שונות. הליך זה אינו מתאים כאשר שני בני הזוג יהודים, מוסלמים, דרוזים או בני אחת העדות הנוצריות המקיימות בישראל בית דין דתי

צרו איתנו קשר עכשיו

    למעט במקרים האלה:

    שני בני הזוג הם בני עדה נוצרית אחת המקיימת בישראל בית דין דתי ואולם לאותו בית דין אין סמכות שיפוט מבחינה בין-לאומית להתיר את נישואיהם;
    שני בני הזוג הם בני עדה דתית אחת, למעט יהודים, ואולם לבית הדין הדתי הנוגע בדבר אין סמכות שיפוט מבחינה בין-לאומית להתיר את נישואיהם, ובלבד שראש בית הדין הודיע, בהודעה כללית לנשיא בית
    המשפט העליון, כי אינו מתנגד להחלת הוראות חוק זה במקרים אלה.

    חוק שיפוט בענייני התרת נישואין מסדיר מקרים בהם בני הזוג המעוניינים בהתרת נישואין, אינם משתייכים לאותה דת. במקרים אלה בני הזוג אינם יכולים לפנות לבתי הדין הדתיים, אלא עליהם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, ע”פ הסמכות המקומית (מקום מגורים משותף או מקום מגורים משותף אחרון), לצורך הגשת תובענה להתרת נישואין.

    תובענה להתרת נישואין יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה שבתחום שיפוטו מצוי מקום מגוריהם המשותף של בני הזוג, ואם אין להם מקום מגורים משותף אזי תוגש התובענה לבימ”ש לענייני משפחה שבתחום שיפוטו מצוי מקום מגוריהם המשותף האחרון.

    לתובענה יש לצרף תצהיר לאימות העובדות הכלולות בתובענה. במידה והתובענה להתרת נישואין מוגשת בהסכמת שני בני הזוג, יש לצרף תצהיר שני בני הזוג לאימות העובדות.

    על מנת לא לגרום לעיכובים בבירור התובענה וקבלת פסק הדין, חשוב לצרף לתובענה מסמכים המעידים על דתו של כל אחד מבני הזוג.

    לגבי חסר דת – יש לצרף תצהיר של אדם נוסף, המכיר היטב את בן הזוג חסר הדת ויכול להעיד על העובדות הרלוונטיות לקביעת השתייכותו הדתית: האם עבר טקס המשיכו לעדה דתית כלשהי (כגון טבילה) ואם כן, לאיזו? מה הייתה דתם של הורי הוריו (סבו וסבתו)?

    לגבי נוצרי – אם אחד מבני הזוג הוא נוצרי, יש לצרף תעודת טבילה בצרוף תרגום מאושר לעברית. אם בן הזוג לא הוטבל, או שאין באפשרותו לצרף תעודת טבילה, (במידה ואינו נוצרי קתולי), די בתצהיר של אדם נוסף, המכיר אותו היטב ויכול להעיד על העובדות הרלוונטיות, לקביעת השתייכותו הדתית, לרבות הטבילה.

    לגבי נוצרי קתולי – אם אחד מבני הזוג הוא נוצרי קתולי, יש לצרף את המסמכים הבאים:

    תצהיר של בן/בת הזוג שהוא נוצרי קתולי.
    תעודת טבילה בצרוף תרגום מאושר לעברית.
    אישור רשמי מהכנסייה הקתולית, שבני הזוג נישאו רק בנישואין אזרחיים.
    אם הנישואין הם נישואין אזרחיים שנערכו אחרי 27 בנובמבר 1983, יש לצרף אישור רשמי מהכנסייה הקתולית שהתובע מעולם לא עזב את הכנסייה הקתולית (אפשר להמציא אישור זה מכנסיה קתולית בארץ שעמה מצוי התובע בקשר). יש לציין את העדה הנוצרית אליה משתייך ושאלת טבילתו. במידה ולא הצלחתם להשיג את המסמכים המפורטים לעיל, צרפו תצהיר, בו עליכם לפרט את המאמצים שעשיתם להשיגם ומהן הסיבות לאי השגתן.
    אל לשכוח תרגום לעברית של כל מסמך מצורף הכתוב בשפה אחרת כשהוא מאושר.

    קיימים מקרים, בהם יש להגיש בקשת ביניים במסגרת התובענה להתרת נישואין, להן המקרים:

    מגורי בן/בת זוג מחוץ לתחומי מדינת ישראל
    במקרה שבן/בת זוג, מתגורר/ת מחוץ לתחום המדינה, ולא יודע במדויק היכן, יש להגיש בקשה להמצאה מחוץ לתחום השיפוט.

    לבקשה יש לצרף: תצהיר ערוך כדין, בו יש לציין כתובת מדויקת ומלאה בה מתגורר בן הזוג בחו”ל.
    התיר בית המשפט, המצאה זו, יש לתרגם המסמכים, לשפת הארץ בה תיערך ההמצאה, בצרוף אישור נוטריוני המעיד על נכונות התרגום. יש לוודא ביצוע ההמצאה והעברת אישור המסירה, חתום כדין, לבית המשפט.

    תחליף המצאה בישראל
    במקרה שבן/בת זוג נמצא בישראל, אך לא יודעים היכן, יש להגיש בקשה לתחליף המצאה.
    לבקשה יש לצרף:

    תצהיר ערוך כדין, בו יש לפרט מהם המאמצים שנעשו בכדי לאתר את בן הזוג.

    ראיה על המצאות בן/בת הזוג בארץ (באמצעות תצהיר או באמצעות תעודת “ברור פרטים על נוסע”, מטעם משרד הפנים).

    אם בן/בת זוג אינו דובר השפה העברית, יש לציין זאת במפורש, לרבות ציון השפה אותה הוא דובר.

    תחליף המצאה מחוץ לתחום השיפוט
    במקרה שבן/בת זוג, מתגורר/ת מחוץ לתחום המדינה, ולא יודעים היכן, יש להגיש בקשה לתחליף המצאה מחוץ לתחום השיפוט. לבקשה יש לצרף:

    תצהיר ערוך כדין, אשר יכלול: שם הארץ בה נמצא בן/בת זוג, פרטים נוספים אם ידועים (עיר, מחוז) ומהם המאמצים שנעשו על בכדי לאתר את בן הזוג.

    אם בן/בת זוג אינו דובר השפה העברית, יש לציין זאת במפורש, לרבות ציון השפה אותה הוא דובר.

    במקרה של זוג שנישא בנישואין אזרחיים, ובני הזוג אחד יהודי והשני לא, יבקש בית המשפט את חוות דעתו של בית הדין הרבני ביחס ליהדותם של בני הזוג ולעובדות המקרה, זאת כדי לא לפגוע בסיכויי הנישואין של בני הזוג בעתיד וכדי לא להיכנס כלל לענייני המעמד האישי. אם אין ספק בדבר אי-יהדותו של אחד מבני הזוג יודיע בית הדין הרבני כי הנישואין אינם מוכרים לפי ההלכה היהודית ומכאן ולהבא יקוימו ההליכים בבית המשפט לענייני משפחה.

    הדרך המומלצת הינה להגיש התובענה להתרת נישואין בהסכמת שני בני הזוג על מנת לא לגרום לעיכובים בהליך.

    דברי ההסבר פורטו במאמר זה בצורה חלקית, תמציתית וכללית. בשום מקרה אין לראות בהם את נוסח החוק. המאמר לא מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי, ובכל מקרה מומלץ לפנות לעורך דין המתמחהבהתרת נישואיןלצורך קבלת ייעוץ בדבר זכויותיכם ע”פ הדין.

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו