הרשם לענייני ירושה

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    הרשם לענייני ירושה

    הרשם הממונה לענייני ירושה הוא גורם ממשלתי שנושא אחריות למימוש רצונם האחרון של נפטרים שדאגו לתעד את הנושא בצורה מסודרת, כולל הפקדת הצוואה. כמו כן, נושאים בדבר ניהול עיזבונות וירושות (במקרים שבהם אין צוואה מסודרת) גם הם מוסדרים ברמה הבסיסית באמצעות הרשם. מוסד חשוב זה מבצע את המשימות הבאות:
    בדיקה שאין תיק קיים בנידון.
    פרסום דבר הגשת בקשה לצו ירושה ברבים (בעיתון).
    הרשם הינו הגורם המקבל ובודק את כל ההתנגדויות שעשויות להופיע לאחר פרסום פתיחת התיק.
    בנוסף, מוסד זה אחראי גם על עריכת צוואות עבור אזרחים שמגיעים למקום ומשלמים את האגרה עבור השירות.
    מקבלים הפקדות של צוואות – הרשם מספק שירות שמירה על הצוואה שהופקדה על ידי המצווה עצמו. במסגרת תפקידו, הרשם לענייני ירושה שומר על המסמך עד ליום פטירתו של המצווה ודואג לכך שכל הכתוב בה יתבצע, תוך התנהלות מול היורשים שעשויים להביע התנגדויות. כאשר ההתנגדויות מוגשות בצורה הנדרשת וכוללת הוכחות, העניין מועבר לבית דין לענייני משפחה לשם הכרעה.
    לשכות הרשם
    הרשם לענייני ירושה פועל בערים המרכזיות בישראל. הלשכות נמצאות ביישובים הבאים:
    חיפה
    ירושלים
    תל אביב
    באר שבע
    נצרת עילית

    המצווים והיורשים פונים ללשכה הקרובה למקום מגוריהם.
    כיצד עורך דין עשוי לסייע בהתנהלות מול הרשם?
    כמו כל מוסד ממשלתי אחר, גם רשם לענייני ירושה מאופיין בבירוקרטיה רבה, שעות עבודה מצומצמות, שירות שלא תמיד מסייע לאנשים שאינם בקיאים באותיות הקטנות שבחוק. לעתים מדובר בנושא רגיש מדי, כאשר הנפטר היה אדם קרוב מאוד שהיו אתו בעיות לא פתורות. בכל המקרים האלה ומכל הסיבות הללו, אנשים רבים מעדיפים לפנות לעורך דין שיסייע להם לבצע את כל ההתנהלות מול המוסדות השונים, לארגן את המסמכים, לאמת ולעשות העתקים נאמנים למקור במידת הצורך, לנסח מכתבים שונים ועוד. חשוב לציין שפנייה לא מדויקת ולא על פי הכללים לשירותי הרשם תגרום לכך שהתהליך יימשך זמן רב ביותר, וזה לא האינטרס של רוב האנשים, המעוניינים לסיים את תהליך הירושה והעיזבון כמה שיותר מהר.

    התהליכים הבסיסיים שיש לבצע מול הרשם

    הרשם לענייני ירושה עוסק בכל העניין של ירושת הנפטר, מימוש צוואות או מתן אישורים לשחרור כספים שלהם היה זכאי הנפטר (ביטוחים, פנסיה, קרנות, תנאים סוציאליים אחרים) לטובת היורשים שלו שהם קרובי המשפחה מדרגה ראשונה: ילדים, בני זוג או הורים. הסתייעות בעורך דין מאפשרת לנהל את כל התהליכים מול הרשם ביעילות ומהירות.

    הפקדת צוואה

    רבים מאתנו לא מודעים להיבטים השונים והמרכיבים החיוניים של תהליך מימוש צוואה של אדם שנפטר, ומדובר לעתים בהתנהלות בירוקרטית במיוחד, אך בלעדיה אי אפשר לסיים לממש את רצונו האחרון של האדם שנפטר. הפקדת צוואה נעשית במקרים שבהם הנפטר דאג לצוואה רשמית שאושרה על ידי הנוטריון והוגשה לרשם עוד טרם פטירתו. הליך ההפקדה נעשה מתוך רצון החוק לבצע את כל התהליך בצורה תקינה וטיפול מהימן ונכון מבחינת תזמון ודיוק.
    האם הפקדת צוואה היא בגדר חובה?

    על פי חוק, ההפקדה של הצוואה אינה חובה. יתר על כן, במקרים מסוימים אין ההפקדה מבטיחה שתוקף הצוואה לא יעורער באמצעות הליכי התנגדות שונים. יחד עם זאת, ההפקדה מבטיחה שהמסמך יהיה שמור היטב ויזכה להתייחסות הדרושה בנסיבות אלה. השמירה מבטיחה שהמסמך לא ייפגם בצורה כלשהי שתפגע במהימנות שלו ותטיל ספק ברצונו של המנוח.

    אלטרנטיבות להפקדה

    באופן תיאורטי, ניתן לשמור את הצוואה בכל מקום שהוא, כולל בכספת בבנק, או אפילו בביתו של המנוח, אך כאשר מדובר בהפקדה לרשם – מדובר במוסד הכי מתאים למשימה, השמירה נעשית בהתאם, האחריות מצד העובדים מובנת, בעוד הפקדה בכל מקום אחר לא תמיד מאופיינת בשקיפות זו שתורמת גם למימוש מהיר יותר של רצון הנפטר.

    הליך ההפקדה

    ראוי לציין שרק המצווה עצמו יכול לבצע את ההפקדה של הצוואה – לא מיופה כוח ולא עורך דין אינם מתאימים למשימה זו.
    כמו כן, על מנת להחליף את הצוואה באחת חדשה, על המצווה קודם לבקש חזרה את הצוואה הראשונה.

    הליך הגשת הצוואה דורש הגעה של המצווה לרשם לענייני ירושה, הוכחה של זהותו באמצעות תעודת זהות ותשלום אגרה בסיסית וחד-פעמית (בסך של כ-100 ₪, המחיר המדויק עשוי להשתנות). לאחר מכן, הצוואה תישמר אצל הרשם עד לפטירתו של המצווה או המצווים – ניתן ליצור צוואה משותפת לשני בני זוג למשל, אך לשם כך עליהם לגשת לרשם יחד ולהזדהות.

    האם דרוש עורך דין כדי להגיש צוואה לרשם?

    באופן כללי, ניתן לבצע הפקדת צוואה גם ללא סיועו של עורך דין המתמחה בתחום זה. יחד עם זאת, כמו כל הליך אחר, סיוע של עורך דין תורם לכך שרצון המצווה יהיה מובן, לא נתון לפרשנות, ושכל הניסוחים והפרטים הקטנים במסמכים השונים. מכיוון שתוכן הצוואה הינו סודי ביותר עד למועד פטירתו של המצווה, רק עורך דין מוסמך בתחום דיני ירושה עשוי לתת ליווי צמוד, מקצועי ומהימן ולמנוע כל אי הבנה בשלבים מאוחרים יותר. נסיבות אלה מדרבנות אנשים לנסח הצהרות בסיוע מומחה ולהפקיד אותם בנוכחותו לרשם הירושה.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו