תנאים לתקינותה של צוואה

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    חוק הירושה קובע כמה תנאים לתקינותה של צוואה כשרה ומאידך גם, מהן העילות להתנגדות לצוואה ואלה יכולים להיות בכמה מישורים.

    יש מקרים בהם בוחרים אי אילו יורשים להשפיע על המוריש להקצות להם חלק גדול בצוואה לעומת יורשים אחרים, או להעניק להם את מלוא ירושתו והם עושים זאת בצורה בלתי הוגנת, ובידיעה שהמעשה לא כשר ובא לנצל את חולשתו ואת חוסר יכולת עמידתו של המוריש בפניהם.

    מצב זה אם יבוא לידי דיון בבית משפט במסגרת התנגדות לקיום צואה, וצד שלישי יוכיח כי ל”יורש” הייתה השפעה על כתיבת הצוואה, תוכנה, ניסוחה וכו’ תוך ניצול חולשת המוריש ובערמומיות, עלול בהחלט לפסול את הצוואה וזוהי סיבה טובה מאוד ועילהמשפטית טהורה לביטולה.

    חוסר כשרות של המוריש

    המוריש וכותב הצוואה חייב להבין את טיבה. הוא צריך להיות במצב צלול ובהכרה מלאה, ולצוות את רכושו כפי שהיה רוצה באמת ללא כל חשש ובצורה הוגנת כפי שהוא חפץ. יש גורמים המעורבים בצוואה שמנצלים לעיתים מצב מבולבל, חוסר הכרה, חולי וכו’ של מוריש וכופים עליו חתימה על צוואה כאשר לו עצמו לא היה כל חלק בניסוחה, והוא גם לא מבין את תוכנה ואם היה מבין לא היה חותם עליה. מצב זה של ניצול חוסר אונים של מוריש כדי להטות את צוואתו לטובת אי-אילו מעורבים בצורה ערמומית הפוגעת בזכויות של יורשים אחרים ואף כעיקרון של ציווי המוריש שאמור להיות ציווי בידיעה ובחופש, עלול לשמש כעילה לביטול ופסילת הצוואה משום שהוא לא עומד בקריטריונים של עיקרון החופש לצוות ורצון המוריש.

    צוואה נוספת עלולה לפסול צוואה קיימת

    אדם יכול לשנות את דעתו בקשר לצוואתו וגם לשנות אותה, אבל הדברים צריכים להיעשות בצורה מסודרת וחוקית, כדי שלצוואה יהיה תוקף וכשרות משפטית מלאה. הרבה פעמים מתערבים גורמים כלשהם שיש להם אינטרס בירושתו של המצווה ומשפיעים עליו לכתוב צוואה בה הם הנהנים העיקריים ממנה או אלה שיקבלו את החלק הניכר מירושתו וזאת בלי ידיעת שאר היורשים ובאופן שגורם למצווה להיענות לבקשתם מחוסר ברירה ואף מתוך כפייה עליו. כאשר המצווה ילך לעולמו והמעורבים בכתיבת הצוואה ינפנפו בה בבית המשפט ויבקשו ליתן לה תוקף של פסק דין, עלול להיווצר מצב שהיורשים יודיעו כי למנוח יש צוואה נוספת המופקדת בכספת, אצל עורך דין, או בידי מי מהמשפחה ומצב זה בהחלט עלול לחשוף את התרמית באשר לכתיבתה של הצוואה השנייה ולגרום לפסילתה.

    פגמים בצוואה

    באם יתגלה כי יש בצוואה פגמים משפטיים וחוקיים, אלה הן סיבות ועילות להתנגדות לצוואה שלא תקבל אישור של בית המשפט. פגם לדוגמה הוא השתתפות של מי מהיורשים בכתיבתה או ניסוחה של הצוואה (יש חשש כי הטעה, השפיע וכו’). גם שיתוף התוכן של הצוואה לעורך דין לענייני ירושה או נוכחותו בעת עריכת הצוואה עלולים לגרום לפסילתה, או במקרה שאחד העדים הוא גם אחד היורשים של הצוואה. במקרה של צוואה בע”פ חובה על היורשים להביא הוכחות לקיומה של צוואה כזו. התנגדות לצוואה יש להגיש תוך 14 ימים מפרסומה בציבור (עיתונים וכו’).

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו