עילות לביטול צוואה

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    לא פעם אנחנו קוראים בחדשות, על דרישות שונות לביטולי צוואה. זה עולה לכותרות, בעיקר אם מדובר במשפחות עשירות ומפורסמות או במקרים ייחודים שיש מאחוריהם סיפור מיוחד. לצערנו, אין נתונים מדויקים כמה פעמים מוגשת בקשה לביטול צוואה, אך כפי שנראה מיד, מהסיבות השונות שמאפשרות בקשה לביטול צוואה, אפשר להבין, שבקשה זו היא לא דבר נדיר.

    בשביל להבין מתי מותר לבטל צוואה וכיצד, יש להבין, כיצד יש לכתוב צוואה ולהפוך אותה לחוקית ומוכרת על ידי בית משפט. על פי חוק הירושה משנת 1965, בשביל שצוואה תהיה מסמך משפטי מוכר, היא צריכה להיחתם על ידי בעל העניין, בעדות של שני עדים, כאשר עורך דין צריך לאשר אותה. הצוואה חייבת להיכתב ולהיחתם, כשברור וידוע, שבעל העניין, נמצא בתודעה מלאה, ידוע וברור לו מה הוא כתב ועל מה הוא חתם. חשוב לציין, שעל פי סעיף 20 לחוק הירושה, ניתן גם לתת צוואה עם עדים בעל פה, זאת במידה ובעל העניין, לא יכול לכתוב אותה (במקרים בהם בעל העניין נמצא זמן קצר לפני מותו)

    כיצד ניתן לבטל צוואה?

    ישנם מספר סעיפים על פיהם ניתן לבטל צוואה:

    ההיבט הטכני – אם הצוואה לא נכתבה בצורה נכונה, לא ניתנה בפני עדים, בעל העניין לא היה כשיר או לא היה בקו בריאות, הצוואה נכתבה בלחץ מצד גורם שלישי, אזי שיש עילה לבטל את הצוואה. הרעיון הוא שהצוואה אמורה להציג את רצונו של הנפטר, ואם התנאים לכתיבה, אינם מביאים לידי ביטוי את היכולת לממש את רצונו באופן טהור, אזי שאין עילה לקיימה.

    התערבות פסולה – אם מתברר שיש קשר ישיר בין אחד העדים לכתיבת הצוואה או לעריכתה, לבין הכתוב בצוואה, כלומר, הוא קיבל חלק ניכר מהצוואה, אזי שהיא מבוטלת, מאחר וייתכן והיתה כאן התערבות פסולה בכתיבתה.

    תנאים לא מוסריים – אם בעל הצוואה החליט לנצל את הצוואה על מנת שהזוכים יצטרכו למלא תנאים מסוימים, לא מוסריים, בשביל לזכות בצוואה, אזי שהיא מבוטלת. לדוגמא, אם בעל הצוואה דורש מאחד הזוכים, לרצוח מישהו בשביל לקבל את הצוואה, בית המשפט יבטל אותה.

    תנאים לא ברורים – אם לא ברור מי הזוכה בצוואה, אז היא מבוטלת. למשל אם מחליטים לתרום את כל הצוואה ל”שומרוני הטוב”, מאחר ולא ברור מי זה, אז הצוואה תבוטל.

    צוואה במקרה של גירושין – יש מקרים בהן אחד מבני הזוג, מחליט לכתוב צוואה חדשה אחרי הגירושים ולהעביר את כל הרכוש שלו לבן או בת הזוג החדשים שלו. יכולים הגרוש או הגרושה, לדרוש על פי חוק חלוקת הממון, שכל הנכסים מלפני הפרידה אשר שייכים לכותב הצוואה, יעברו עליהם ולא ליורשים בצוואה. בית המשפט יקבל זאת.

    גיל כותב הצוואה – בית המשפט לא מכיר בצוואות של קטינים או של מי שהוכרז פסול דין.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו