דירה בירושה

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רושה דירה

    ירושה הינה מצב בו אדם הלך לעולמו והשאיר אחריו עזבון הכולל רכוש ונכסים כאלה ואחרים כשבמקרים רבים, כולל העזבון גם דירה.

     

    כאשר המדובר בירושה דירה, הרי שליורשים יש מספר אפשרויות כיצד לפועל:

     האפשרות הראשונה – להסדיר את חלקיהם בדירה ביניהם או בדרך של חלוקת הדירה ביניהם או בדרך בה אחד מוותר על חלקו לטובת יורש אחר.

     האפשרות השניה – היורשים נרשמים בספרי המקרקעין כבעלי הדירה מתוקף הירושה ולאחר מכן מוכרים אותה למרבה במחיר.

     האפשרות השלישית – היורשים נרשמים בספרי המקרקעין כבעלי הדירה מתוקף הירושה ומשכירים את הדירה.

    במקרים רבים הסיטואציה הינה מורכבת יותר מאחר ואם המדובר בדירת ההורים, הרי שבמרבית המקרים, פטירת אחד ההורים אינה משמעה כי ההורה הנותר מוותר על הדירה, אלא נשאר לגור בה לפי רצונו. יחד עם זאת, מאחר ובן הזוג הנותר נחשב אף הוא ליורש, הרי שהאפשרויות השונות יכולות לחול אף עליו ואף יכולה להתקיים אפשרות רביעית במסגרתה בן הזוג הנותר נותר להתגורר בדירה עד סוף ימיו מבלי שנתן ליתר היורשים את חלקם או שווי חלקם בדירה, כאשר עם פטירתו של זה, מתחלקת הדירה סופית בין היורשים הנותרים.

    ירושה דירה הינו עניין לא פשוט אשר במקרים רבים דורש התייחסות מעמיקה ותכנון קדימה של הפעולות המבוקשות לרבות בחינת כל ההיבטים האפשריים של מכירת הדירה והמיסוי העלול לחול על מכירה מעין זו.

    אומנם רבים יודעים כי דירה שהתקבלה מירושה זכאית לפטור בעת מכירתה ע”י היורשים, אך הנחה זו נעוצה בטעות בסיסית – פטור זה קיים בכפוף לתנאים מוגדרים היטב הנקובים בחוק מיסוי מקרקעין ולציבור נטיה להתעלם מתנאים מפורשים אלו, בין אם בשל חוסר ידיעה ובין אם בשל מידע שגוי שנמסר להם. בכל מקרה, יש לבחון את הנושא מקרוב ולבצע תכנון זהיר מראש על מנת למנוע מצב בו ירושה דירה נמכרת והיורש עוד נדרש להשלים סכומים גדולים בגין מס ההופכים את הירושה ללא כדאית.

    יש לזכור כי במקרה של ירושה דירה, היורש לא רק מקבל את הדירה כפי שהיא, אלא שיחד עם הדירה מקבל על עצמו גם את מלוא חובותיה של הדירה ו/או התחייבויות קודמות של בעל הדירה/המוריש.

    כך למשל, אם המוריש השכיר את הדירה זמן קצר קודם לפטירתו, עצם פטירתו אינה מבטלת את הסכם השכירות והיורשים המקבלים ירושה דירה, מקבלים יחד איתה את הסכם השכירות ואת הושכר עד לתום תקופת השכירות הנקובה בהסכם.

    דוגמא נוספת – המוריש חתם על הסכם שיתוף עם שכנו הקובע את דרכי הטיפול במקרקעין לרבות הזכויות בין הצדדים. במסגרת הסכם זה נקבע כי ירושה דירה נותנת זכות מעבר לדירת השכן לצורך חניה. עצם פטירת המוריש אין בה כדי לבטל הסכם זה מאחר והמדובר בהסכם שיתוף במקרקעין ועל כן יורשי המוריש מחוייבים בהסכמה זו גם לאחר פטירתו.

     אנו רואים כי בכל הנוגע לירושה דירה, ישנם עניינים רבים הדורשים התייחסות, בדיקה ותכנון זהיר מראש ועל כן חשוב תחילה ולפני ביצוע כל פעולה להתייעץ ביחס לירושה דירה עם עורך דין הבקיא בתחום זה על מנת למנוע הפסדים בהמשך.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו