בקשת התנגדות לצוואה

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רק לאחרונה ניתן פסק דין בעניין צוואתה של נאווה בושמי ז”ל (בתה של הזמרת שושנה דמארי ז”ל) מצד קרובי משפחה בדרגה שנייה (בני דודים) שהתנגדו לקיום הצוואה כפי שנוסחה ע”י המנוחה בה הורישה את כל נכסיה ורכושה לבן דוד אחד.

    המשפחה פנתה לעורך דין והגישה בקשה להתנגדות. הבקשה לא הייתה טענת שווא רק כדי להוקיע את הצוואה מידיו של בן הדוד שכן, מוזר היה למשפחה שנאווה בושמי ז”ל הותירה את כל רכושה רק לבן דוד זה, כפי שהתברר תוך לחץ ומשום כך גם התקבלה התנגדותם לצוואה.

    בקשת התנגדות מוגשת לאחר שהזוכה על-פי הצוואה הגיש את הבקשה לקיים את הצוואה לרשם לענייני ירושה. צו קיום מתפרסם על פי חוק בעיתון יומי, כדי שאם יש מי שמתנגד לקיומה ידע עליה ויוכל להגיש בקשה להתנגדות. ההתנגדות מוגשת בצירוף תצהיר המאמת את העובדות הכלולות בה. רשם הירושה מעביר את הבקשה לבית המשפט לצורך ניהול ההליך המשפטי.

    העקרון המשפטי

    העיקרון המשפטי המנחה עריכת צוואות הוא עיקרון החופש לצוות והוא קובע כי כל אדם רשאי באופן חופשי וללא הגבלה, להחליט למי ברצונו להוריש את רכושו לאחר פטירתו ובלבד שהדבר יעשה מרצונו החופשי ובדיעה צלולה, ומבלי שיופעלו עליו לחצים כלשהם. אדם רשאי לתקן את צוואתו ולשנותה כרצונו, ובלבד שכבוד רצון המנוח יושג כפי שהתכוון. אבל צוואה גם עלולה להיות בטלה אם היא נחתמה תחת לחץ, איום, תרמית וכו’ ואינה משקפת את רצונו האמיתי של המנוח.

    כאשר אדם “מצווה” הרעיון המרכזי הוא כי יוכל לעשות זאת בחופשיות ומתוך רצון וכוונה אמיתיים ללא כל לחץ מהסביבה, אבל רבות הן הבקשות להתנגדות לקיום צוואות, וזאת משם שחלק מן הצוואות מושגות בדרכי מרמה ואינם לטענת המתנגדים, אכן משקפים את רצון המנוח, המוריש כפי שהתכוון.

    צוואה שלא בתום לב

    רבים הם האנשים שבעת מצב של חולי בן משפחה או חלילה אובדן כושר שכלי וכו’, מנצלים את המצב וגורמים לאותו אדם, להוריש ודווקא להם את רכושו, תוך ניסוח צוואה כרצונם והחתמת המוריש על המסמכים, לא תמיד בצלילות דעת וידיעה מהו תוכנם של המסמכים. ניצול אדם חלש פיזית או נפשית, שאבדו לו כושר ההחלטה והאבחנה ואילצו אותו לחתום על צוואה, עלול לגרום לקרובים אחרים שיש להם עניין או חלק בירושה, להגיש בקשה להתנגדות קיום הצוואה, כאמור בצירוף תצהיר המפרט את הנסיבות והעילה להתנגדות לקיומה.

    צוואה אשר בה למשל הוריש קשיש את כל הונו ורכושו למטפלת מתוך תלות בה, תוך שהתקיים עליו לחץ עלולה בהחלט להתבטל ותוגש נגדה בקשת התנגדות מצד קרובי המשפחה הזכאים לירושת המנוח. כמו כן העדפת בן מסוים גם מעוררת חשש כי אכן הופעל לחץ כלשהו על היורש לצוואה מעין זו.

    צוואה שלא הושגה כדין אלא בהונאה, תוך החתמת המוריש בכוח, או באילוץ ותוך ניצול תמימותו, חוסר הבנתו וחולשתו, עשויה בהחלט להתבטל ע”י בית המשפט, משום שאינה משקפת את רצונו של המנוח.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו