גירושין בהסכמה ושוויון

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    גירושין אינם אפשריים ללא הסכמה של שני הצדדים. בעבר המצב היה שונה ; האם השינוי שיפר את מעמדה של האישה?

    בימים עברו ההחלטה על גירושין הייתה בבעלות מוחלטת של הגבר. הגבר היה יכול להכריז על גירושין גם ללא הסכמתה של האישה. גירושין בעל כורחה של האישה היו מקובלים ביהדות עד ימי הביניים. במצב שבו ההחלטה על גירושין היא בידי הגבר הרי שיש לו שליטה על חיי הנישואין. אם האישה איננה שומעת בקולו הוא יכול להחליט על גירושין ואין ביכולתה לעשות דבר בנידון.

    אמנם התורה קובעת שלבעל צריכה להיות עילה לגירושין ושעליו לכתוב שטר גירושין (מעשה שאולי מונע קבלת החלטה קפריזית על גירושין.) עם זאת עדיין האישה הייתה פסיבית לחלוטין כאשר התקבלה החלטה על גירושין.

    עם זאת ביהדות הובנו גם מערכות הגנה עבור האישה למקרה של גירושין. כזו היא הכתובה שמחייבת את הגבר לשלם לאישה סכום שנקבע לפני הנישואין במקרה של גירושין – מעין הסכם ממון לפני הנישואין. כמובן שניתן לתהות אם הגבר שהחליט על גירושין בעילה כלשהי חויב לשלם את הכתוב בכתובה.

    במאה ה11 נעשה שינוי גדול בהלכות גירושין. לפי תקנה שמיוחסת לרבנו גרשום מאור הגולה נאסר על הגבר להחליט על גירושין ללא הסכמת האישה. כעת גירושין צריכים להיעשות בהסכמה הדדית. בעקבות תקנה זו האישה קיבלה שליטה מסוימת על תהליך הגירושין ואי השוויון בין גברים ונשים צומצם. הדרישה להסכמת האישה במקרה של גירושין הופכת את תהליך הגירושין לדיון בין צדדים שבסופו יש להגיע לסכמה.

    חשוב לציין, עם זאת, שלמרות התקנה הזו, מעמד האישה עדיין איננו שווה לגבר בכל הקשור לגירושין, כמו גם בתחומים אחרים. אם גירושין מגיעים לדיון בפני בית דין, הרי שהדיינים בו הם גברים והאישה נשפטת בפני גברים. כמו כן ישנן דרכים שהגבר יכול לקבל גט בעל כורחה של האישה (היתר מאה רבנים.) בנוסף, אם הגבר יוליד ילדים מאישה אחרת ללא גירושין הילדים לא יהיו ממזרים ואילו ילדיה של אישה שנוהגת כך יהיו פסולים לנישואין לפי ההלכה היהודית.

     

    מתי יודעים שהגיע הזמן?

    גירושין אינם חוויה נעימה כלל ועיקר, ואיש אינו שש לקראת גירושין. יחד עם זאת, לעיתים לאחר אין ספור מריבות וחיכוכים, בני הזוג מגיעים למסקנה שאין מנוס אלא לפרק את החבילה המשותפת. ישנם סיבות רבות אשר מביאות זוגות לידי גירושין, והמקרה של כל זוג הינו ספציפי וייחודי לו. ישנם זוגות אשר מתגרשים לאחר שנים רבות יחד, כאשר הילדים כבר בגרו ועזבו את הבית. ישנם זוגות צעירים לעומת זאת, אשר מחליטים על גירושין לאחר שנה או שנתיים של נישואין בלבד. השאלה היא, אם כן, מתי יודעים שאפסו הסיכויים לשקם את מערכת היחסים הזוגית ושכדאי להתחיל לשקול גירושין? התשובה לשאלה זו היא קשה ומורכבת לא פחות מהליכי גירושין עצמם. ישנם כמה שלבים אשר זוגות אשר שוקלים גירושין עוברים בדרכם אל עורכי הדין ואל בית הדין הרבני. יחד עם זאת, השורה התחתונה היא תמיד זהה- פירוק הנישואין צריך להיעשות כאשר אבדה התקווה להמשך חיים מאושרים יחד.

    כאשר שוקלים גירושין, כדאי מאוד לנסות קודם את אפשרות שיקום מערכת היחסים הזוגית. פנו אל יועץ זוגיות או אל פסיכותרפיסט שמתמחה במתן עזרה עבור זוגות לפני גירושין. גם אם כל זה לא יצלח, לפחות תדעו שניסיתים ככל יכולתכם ונתתם את המקסימום האפשרי לקשר שלכם. גירושין עומדים על הפרק במקרים של בגידות בהם הצד הנפגע פגוע מדי מכדי לשקם את האמון בצד השני. גירושין עומדים על הפרק גם כאשר האמון אבד מסיבות אחרות- כאשר אחד מבני הזוג מגלה שהאדם שהוא חי לצידו אינו מי שהוא חשב שהוא, למשל, שמתגלה שבן הזוג הינו מהמר כפייתי אשר מבזבז לחינם את ההון המשותף. למרבה הצער, מקרי גירושין מתרחשים גם בעקבות אלימות במשפחה, שמופנית לא רק כלפי בת הזוג אלא גם כלפי הילדים המשותפים. במקרים אלו, ההמלצה היא לא  להתעקש ולנסות ללבן את הבעיות! באם אחד הצדדים סובל באופן ניכר, לא כל שכן סובל מבחינה פיזית, אין טעם לדחות את הקץ ומוטב להגיע אל גירושין מוקדם ככל הניתן.

    גירושין הינם עניין דיי מפחיד בתחילת הדרך. כאשר עומדים בפני גירושין, שני בני הזוג מתחבטים לגבי עתידם והמשך חייהם האישיים. כיצד יראו חייהם לאחר תום פרק זה? אצל מי יגורו הילדים? האם החברים שהכרנו דרך בן או בת הזוג שלנו יישארו איתנו בקשר לאחר גירושין בינינו? הניסיון לדמיין בעיני רוחנו את העתיד הקרוב, כמו גם את העתיד הרחוק, הוא השלב הראשון שעוברים לפני גירושין. לאחר מכן, פונים בני הזוג אל מתווכים שונים העשויים לעזור להם בזמן ההליכים, בתקווה שיהיו אלו הליכי גירושין קצרים וקלים ככל האפשר. כאן נכנסים לתמונה מגשרים מקצועיים ועורכי דין בעלי ניסיון בהליכי גירושין. באם בני הזוג מצליחים להגיע להסכמה משותפת בדבר הרצון בהליכי גירושין פשוטים ויעילים, הדבר תורם להפגת המתחים ומסייע ביצירת תהליכי החלמה רגשית מהירים יותר. באם מעורבים במקרה גם ילדים, אין דבר חשוב מכך. במקרים אלו, השתדלו להימנע מהאשמות הדדיות ומריבות בפני הילדים. חזקו אותם והסבירו להם ששניכם תמשיכו לאהוב ולטפל בהם, גם אם דרככם נפרדות עתה.

    ניפרד כידידים

    גירושין בגיל מבוגר אינם עניין פשוט. מדובר בזוגות בגיל העמידה או אפילו בזוגות בני הגיל השלישי, שהגיעו לאחר שנים רבות יחד להחלטה על פירוק החבילה המשותפת. גירושין בגילאים אלו נובעים מכמה סיבות. לעיתים, ההחלטה על גירושין התקבלה לפני שנים רבות, אך בני הזוג העדיפו להמתין עד אשר הילדים יתבגרו ויעזבו את הבית. לעיתים מדובר במקרי גירושין על רקע שחיקה של מערכת היחסים הזוגית- כאשר לא נעשה דיי במשך השנים על מנת לשמור על הגחלת, אובד לקשר האהבה והתשוקה שאפיינו את תחילתו, ועימם אובד גם הרצון לעתיד משותף. גירושין בגילאים אלו נובעים פעמים רבות גם מקשר חדש של אחד הצדדים- הגבר או האישה מואסים בבן או בת הזוג האדישים, ויוצאים לחפש אהבה חדשה אצל אדם שלישי. גירושין בגילאים אלו שונים מהותית ממקרי גירושין אצל זוגות צעירים. ראשית, בני הזוג חיו יחד שנים רבות יותר, ולפיכך מכירים אחד את השני טוב יותר. לפיכך, הם יתעקשו פחות בזמן ההליכים על הדברים שעליהם הם יודעים שהצד השני לעולם לא יוכל לוותר.

    שנית, במקרי גירושין של בני גיל העמידה ובני הגיל השלישי, הניסיון שבא עם השנים והבגרות הרגשית הגדולה יותר, תורמים למימוש הרצון המשותף להקל כמה שניתן על חוויית הפרידה. לסיום, גירושין בגילאים אלו עשויים להיות קלים יותר מתוקף הצורך של כל אחד מבני הזוג לא לבזבז זמן מיותר על מריבות ישנות. במקרי גירושין של בני הגיל השלישי במיוחד, שני בני הזוג מבקשים לזרז את ההליכים על מנת שיוכלו להתקדם ולפתוח בפרק ב’ מאושר יותר. ואכן, אין ספק שהליכי גירושין עשויים לעבור בצורה חלקה יותר כאשר מאמצים את הגישה החיובית שניתן למצוא בקרב הזוגות הללו. גירושין לעולם אינם נעימים, אך ניתן לעבור אותם עם פחות צלקות רגשיות כאשר מסכימים שלא על הכול ניתן להסכים, לא מעלים באוב אי הסכמות מהעבר ומשתדלים לכבד עד כמה שניתן את רצונותיו וצרכיו של הצד השני. גירושין מסוג זה, הופכים את המעבר מהסטאטוס נשוי או נשואה לגרוש או גרושה, קל הרבה יותר.

    גירושין בקרב זוגות מבוגרים יותר הם על פי רוב רק נקודת הזינוק עבור זוגיות של פרק ב’. במקרים אלו המציאות גם מחייבת פעמים רבות שמירה של ערוצי תקשורת פתוחים עם בן או בת הזוג הקודמים. הרי לזוג בוודאי יש ילדים משותפים, לא כל שכן נכדים משותפים, שעל אף שעברו גירושין, רוצים לראות את שניהם בזמן האירועים המשפחתיים. לפיכך, אם אתם עוברים גירושין מסוג זה, מומלץ מאוד לנסות ולהיפרד כידידים. למעשה, אין דבר שאמור למנוע מכם ליהנות מחיי משפחה עשירים ומספקים, גם לאחר גירושין מבן או בת הזוג. לאחר שנחתם הסכם גירושין ביניכם ולאחר שעברתם כל אחד למקום המגורים החדש, אין סיבה שלא תמשיכו להיפגש יחד אצל הילדים והנכדים, כפי שעשיתם לפני שעברתם גירושין. ייתכן שלא תרגישו בשלים לעשות כך מיד, וזהו עניין טבעי. הניחו לפצעים להתרפא בטבעיות, הזמן תמיד עושה את שלו. אך אם הצלחתם לעבור גירושין עם מינימום של מרירות ומשקעים, מובטח לכם שפרק הב’ שלכם יהיה מוצלח יותר לאור כך שלא זנחתם לחלוטין את ההרגלים המשפחתיים הישנים שלכם מזמן הפרק הראשון.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו