צוואה ירושה ועזבון

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    צוואה ירושה ועזבון

    רוב האנשים אינם יודעים להבחין כלל בין ירושה לבין צוואה, אולם רבים מבקשים להשאיר אחריהם צוואה.
    יתרה מכך, הרבה אנשים אף מבקשים לכתוב את צוואתם בעצמם על מנת “לחסוך” בהוצאת שכר טרחת עורך דין, וזאת מבלי שהינם יודעים את החוק ואת הוראותיו ובכך מסתכנים בפסילת הצוואה בבוא העת ו/או במתן פרשנות שגוייה לרצונם האמיתי.

    סוגי צוואות

    ניתן לערוך צוואה בארבע צורות, לכל צורה יש את הכללים שלה ואת הדרישות המקיימות אותה, ישנם תנאים לעריכת צוואה שאם יהיו חסרים תיפסל הצוואה מיידית, וישנם תנאים אשר גם אם יהיו חסרים ניתן יהיה להתגבר עליהם ולקיים הצוואה על אף הפגמים שבה – הכל בהתאם לחוק ולפסיקה. סוגי הצוואות הינם:
    צוואה בכתב יד.
    צוואה בעדים.
    צוואה בפני רשות.
    צוואה בעל-פה.
    צורות הצוואה
    כאשר בית המשפט מתבקש לקיים צוואה תחילה בוחן הוא האם המסמך שלפניו אכן מהווה צוואה. בין היתר בוחן בית המשפט האם הצוואה נעשתה ונערכה בדרך שהחוק קובע? כמו כן, בודק בית המשפט האם עושה הצוואה אכן התכוון לראות במסמך משום צוואה בדבר גורל רכושו אחר מותו.

    עריכת צוואה – חשוב לדעת!

    אי הקפדה על כללי כתיבת צוואה עלולה לגרום לפסילת הצוואה או לפסילת חלק מההוראות הכתובות בה.
    לעיתים מה שנראה למוריש כחלוקה צודקת, עלול להשתנות לאחר מותו היות וישנם הוראות בחוק הירושה העלולות לפגוע ביורשים או באחד מהם או במנה שלהם על פי הצוואה, וזאת אם לא בוצעה חלוקה המתאימה עצמה להוראות החוק.
    במקרים מסוימים חשוב לדעת מראש את זכויות היורשים, על מנת למנוע מצב של שיבוש הוראות הצוואה ו/או ניסיונות לעקוף את הוראותיה.
    תנאים בצוואה – על מנת להתנות צוואה בתנאים, יש צורך לעמוד בכללי החוק על מנת שלא לפסול את התנאים. כמו כן, יש לדעת איזה סוגי תנאים ניתן להתנות בצוואה ואיזה תנאים הינם פסולים או ברי שינוי על ידי היורשים.
    על מנת למנוע השתלטות צדדי ג’ על נכסי המוריש במקרים מסוימים ו/או הפסד הנכסים לטובת צדדי ג’.
    לעיתים אין כלל צורך בכתיבת צוואה וניתן להסתפק בתחולתו של חוק הירושה.

    לסיכום

    יש לדעת את החוק היטב על מנת שרצון המוריש אכן ייצא לפועל בדיוק על פי רצונו , ועל מנת למנוע סכסוכים עתידיים ו/או הסתבכות מיותרת בפרשנות הצוואה או בכדי למנוע מצב של פסילת צוואה.
    שיהוי בהגשת בקשה לצו קיום צוואה
    מה התוצאה המשפטית בנוגע להגשת בקשה לצו קיום צוואה בשיהוי?

    בפסיקה נקבע כי היחס לבקשה לצו קיום צוואה אשר הוגשה בשיהוי יהיה נתון לשיקולו של בית המשפט.

    לבית המשפט יהיה שיקול דעת באם לדחות את הבקשה או לקבל אותה. אחד השיקולים שבית המשפט ישקול הינו ההסבר שיינתן לשיהוי ותום ליבו של מגיש הבקשה לביטול או תיקון צו ירושה או צו קיום צוואה.

    יחד עם זאת יש לציין, כי ההתייחסות למקרים של הגשת בקשה לצו קיום צוואה אשר הוגשה בשיהוי לא תיעשה כדבר שבשגרה וכי על בית המשפט לשקול את מידת הפגיעה וחומרתה בצדדים אחרים.

    ממתי נספר השיהוי?
    בית המשפט קבע כי משך השיהוי יימדד החל מהמועד בו התגלו למבקש הבקשה העובדות החדשות.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו