האם צריך הסכם ממון?

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    האם צריך הסכם ממון?

    בשביל להבין האם אנו צריכים הסכם ממון צריך קודם להבין מה זה אומר. הסכם כזה הוא הסכם הנערך בין שני בני הזוג ובו נכתב כל הרכוש שיש להם לפני שהם הופכים לזוג, בין אם הם זוג נשוי או לא, ובנוסף, חלוקה ברורה של הרכוש שייצבר להם במהלך שנות הזוגיות וחלוקתו במידה והם יחליטו להיפרד. הסכם ממון כזה הוא מסמך משפטי לכל דבר ויישומו מחייב את שני הצדדים במידה והם מגיעים לרגע בו הם נפרדים.

    אז האם צריך את ההסכם?

    ישנן דעות שונות האם צריך הסכם ממון. אלו המצדדים בו טוענים שהסכם כזה יימנע בעיות עתידיות של חלוקת רכוש ויחסוך לשני הצדדים כאב לב והרבה בלגן במידה והם יגיעו לרגע בו ייאלצו להיפרד, מכיוון שהכול כבר מוסכם מראש, ויש כאלו שטוענים שלא צריך הסכם ממון והוא אף עלול להיות הרסני לזוגיות מכיוון שהתחלה של חיים משותפים על חלוקה מראש והכנה ל”יום שאחרי” הופכת את כל עניין הזוגיות לזמני מה שלא צריך להיות כבר מההתחלה ומה שעלול לזרז זוגות שחושבים על פרידה אכן להיפרד.

    איך זה מתבצע בפועל?

    הסכם ממון כפי שציינו הינו מסמך משפטי לכל דבר ועניין ושני בני הזוג מחויבים אליו במידה והם הגיעו לרגע בו הם צריכים לממש אותו. ולכן, הסכם ממון הוא הסכם שמקובל על שני בני הזוג ונחתם במעמד עורך דין לענייני ממונות. את העותקים של ההסכם שומרים כל אחד מבני הזוג אצלו והם יכולים ואף רצוי להשאיר עותק אחד אצל עורך הדין. חשוב לציין, הסכם כזה לא נערך רק במקרה בו אחד או שני בני הזוג עשירים אלא גם אם הם לא כאלו.

    עריכת צוואה

    עריכת צוואה היא הדרך שלנו להחליט מה ייעשה ברכושנו לאחר מותנו, כשלא תהיה לנו שליטה על כך בפועל. בדרך של עריכת צוואה אנו יכולים להבטיח שהרכוש שלנו יגיע לאנשים הנכונים ובדרך היעילה ביותר.
    הסטטיסטיקות מעידות לצערינו, כי כל אחד מאיתנו יהיה מעורב בתאונת דרכים כלשהי במהלך ימי חייו – חלקנו בתאונות קלות וחלקנו בתאונות קשות. הדרך היחידה שלנו לשלוט בדברים, למקרה ו-, היא באמצעות עריכת צוואה.

    כאשר אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, רכושו עובר אוטומטית לבן הזוג שלו ולילדיו כך שבן הזוג יורש חצי מהרכוש והילדים מקבלים בירושה את יתר הרכוש. אדם שרוצה שרכושו יתחלק באופן שונה, צריך לערוך צוואה שתתאים לרצונותיו. עריכת צוואה היא למעשה הדרך החוקית והדרך היחידה שיקיריו של אדם יקבלו בירושה את רכושו על פי חלוקה שהוא מעוניין בה.

    השאלה הנשאלת היא מי צריך לבצע עריכת צוואה? כל מי שיש בבעלותו רכוש ולא רוצה שרכושו יועבר על פי חוק (בני זוג וילדים על פי החלוקה הנ”ל). המקרים הנפוצים לעריכת צוואה הם כאשר בני זוג נמצאים יחד אך אינם נשואים, כאשר בני זוג חיים הינם נשואים אך חיים בנפרד והינם לפני קבלת גט, כאשר אדם רוצה לחלק את רכושו באופן שונה מהנהוג בחוק, או כאשר אדם מעוניין להעניק מרכושו לילדיו או לבן הזוג ולנשל את הצד האחר.

    צוואה תקפה כל עוד לא בוצעה עריכת צוואה אחרת המחליפה את הקודמת. לצוואה אין התיישנות ולא מוגבלת בזמן. עדכון של הצוואה כדאי בהתאם לשינויים המתרחשים בחיים – נישואין, גירושין, נולד חדש או מוות, כאשר מתעדכן המצב הרפואי של המוריש, כאשר משתנה המצב הכלכלי – לטובה או לרעה.

    דגשים לקראת עריכת צוואה

    לקראת עריכת צוואה מול עורך דין משפחה, חשוב להכין רשימת נכסים, נדל”ן, מכוניות, כספים, אוספים שונים ולמעשה כל רכוש בעל ערך. כמו כן, חשוב להגיע מוכן מבחינת חלוקה – מי מקבל מה. חשוב לקבל אישור מרופא על כך שעורך הצוואה היה כשיר בעת עריכתה על מנת לשלול ערעורים מצד אחד המנושלים. כמו כן, חשוב להביא עדים בעת החתימה על הצוואה. היבט נוסף  הוא שחשוב מאוד למנות אדם שיהיה המוציא לפועל של הצוואה. בישראל, ניתן גם להעניק ירושה בשלבים.

    הסכמי ממון

    הסכם ממון הינו אחד מההסכמים החשובים ביותר עליהם חותמים אנשים לאורך חייהם, וזאת מאחר וניסוחו הוא זה שעשוי לקבוע את עתידו הכלכלי של כל אחד מבני הזוג במקרים של גירושין או, חס וחלילה, מוות של אחד מבני הזוג. עריכת נכונה של הסכם הממון, אמורה להקנות לכל אחד מבני הזוג את השקט הנפשי שבידיעה שבמקרה והקשר יתפרק מסיבה כלשהי, הוא יודע בדיוק כיצד ייראה עתידו הכלכלי.

    מהו הסכם ממון ולשם מה הוא נדרש?

    חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל”ג (1973) הוא החוק אשר מסדיר את יחסיהם הרכושיים בין בני זוג במקרי גירושין או פטירה. בתמציתו, חוק זה קובע, כי עם פקיעתם של הנישואין, זכאי כל אחד משני בני הזוג למחציתם (או למחצית משווים) של כל הנכסים שנצברו לאורך חייהם המשותפים של בני הזוג. חוק זה מתייחס לכל סוגי הנכסים הנדל”ניים, הביטוחיים והפיננסיים. הסכם ממון מספק את האפשרות להסדרת חלוקת רכוש באופן השונה מזה אשר קבוע בחוק, ויכול להבטיח, למשל, את זכויותיהם של ילדים מנישואין קודמים בעת נישואין חדשים, למנוע סחיטת כספים ורכוש על מנת למנוע מבן הזוג את הפרידה והגירושין וכד’.

     מדוע חשוב לערוך הסכם ממון באופן מקצועי?

    למרות שניתן לערוך הסכם ממון לפני הנישואין או במהלכם, לרוב, הסכמי ממון נערכים לפני הנישואין, ומגיעים ביוזמתו של הצד שעלול להפסיד “יותר” מחלוקה שווה של הרכוש הקיים במקרה של גירושין, מכיוון שהוא זה שמביא איתו רכוש רב יותר. במקרים כאלה, עלול לחוש הצד השני (אשר מגיע לנישואין עם פחות רכוש) נפגע מעצם הרצון לערוך הסכם כזה. יחד עם זאת, עריכת הסכם הממון חשובה לשני הצדדים במידה שווה – היא מגנה על בן/בת הזוג שהינם בעלי הרכוש, ומאידך, מגוננת גם על בן/בת הזוג ה”חלש” יותר שלא יוותר חסר כל לאחר הגירושין, במקרה ויתרחשו. אם סיבה זו איננה מספיקה, חשוב לדעת, כי גם אם ערכתם הסכם בניסוח עצמי, תצטרכו להביאו לאישור נוטריון, רשם נישואין או לאישור בבית משפט על מנת לתת לו תוקף חוקי.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו