כתובה כמסמך משפטי חשוב

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    אישה יכולה לדרוש את מימוש כתובתה, אבל ראשית היא צריכה להיות חכמה – הצגת ראיות על בגידת הבעל למשל, תזכה אותה במלוא סכום כתובתה.

    לכאורה זהו חלק חשוב בטקס הקידושין. החתן חותם על הכתובה בנוכחות שני עדים, ובחתימתו (והיום גם נשאר עותק בבית הדין הרבני), החתן והכלה שמחים. הוא מקדש אותה, שובר את הכוס שמחה גדולה, חתן וכלה, אבל הכתובה הזו, שנראית כמו חלק רק משמחה גדולה יכולה להתברר כתחילתה של תביעה גדולה מאוד, אם החתן למשל רשם סכום אסטרונומי בכתובה, הנישואין לא צלחו והאישה מתחילה לנפנף בכתובה כעילה לתביעה כספית.

    יש לה את הזכות לעשות זאת מסתבר. כתובה היא חוזה, הסכם, שטר התחייבות לכל דבר. היא אומנם נעשית כלאחר יד, מתוך חובה בטקסי קידושין דתיים, אבל הסכום הנקוב בה אינו למראית עין בלבד ולכן כדאי מאוד, לחשוב טוב טוב לפני שנוקבים בסכום הכתובה לפני שחותמים עליה, מתוך מחשבה בוגרת שיתכן ויום אחד היא תהפוך למסמך משפטי מחייב לכל דבר ועניין.

    כתובה כמסמך משפטי לכל דבר ועניין

    כתובה היא תקנה קדומה אבל מקורותיה אינם ברורים לחלוטין, יש הטוענים כי מקורה בתורה ויש הטוענים כי היא תקנת חכמים. תחילה היא הייתה רק מסמך מחייב בטקסי הקידושין וצוין בה רק סכום, לאחר מכן הוכנסו בה שינויים בהתאם לשינויים באורח החיים ונקבעו בה סעיפים לחיזוק מעמדה של האישה, בפירוט של ההתחייבויות שיהיו לבעל כלפיה.

    בחברות מסורתיות נחשבה כתובה כמסמך משפטי לכל דבר ולא רק כנייר “חגיגי בטקס הנישואין” עד כדי כך שכלות נהגו לשמור את הכתובה בביתה הוריהן שמא אם חלילה, יעלו נישואין על שרטון “יעלים” הבעל את הכתובה. כיום כאמור אין חשש כזה, משום שיש עותק נוסף השמור בבית הדין הרבני. כיוון שחתנים וגם כלות לא מתחתנים כדי להתגרש, אבל לעיתים מה לעשות, המציאות טופחת על פניהן והיחסים גרועים, והם מעוניינים לפרק את החבילה, משמשת כתובה כהתחייבות הבעל לפרוע את סכום הכתובה במקרה של גירושין.

    שום גירושין אף פעם הם אינם ידידותיים, וכחלק ממסע התביעות, הדרישות והניסיונות לקבל יותר מהחצי השני, ולנצח אותו בהליכים המאוד לא נחמדים הללו, תובעות נשים גם את מלוא כתובתן, ואת זה רצוי לעשות בייעוץ של עורך דין שמתמחה בנושאים הללו.

    ההליך המשפטי

    עורך דין לענייני גירושין יבחן עבור הלקוח שלו את הכתובה עליה חתם, יבדוק מהן השלכותיה, ומהי הדרך הכי טובה עבור הלקוח שלו למימושה או לביטולה. כתובה אם כך הופכת לעוד תביעה נוסף לרשימת התביעות של האישה מול הבעל בהליכי גירושין. עורך דין גירושין יוכל לגבש עבור הלקוח שלו אסטרטגיה של תיק גירושין, בה יתכן אף ייאלץ את האישה לוותר על כתובתה, ולקבל לדוגמה שיפוי אחר, ובעיקר אם מדובר בסכום גבוה מאוד שהבעל הזה רשם כשהיה חתן צעיר ומאוהב ועכשיו דורשת ממנו אשתו את הסכום הזה, כחלק מהסכם הגירושין ביניהן.

    סכום כתובה הזוי? בית הדין לא יחייב את הבעל

    לעיתים, וזה קורה לגברים רבים הסכומים שהם נוקבים בכתובה הם הזויים ומופרכים לחלוטין, והם בוודאי לא חושבים על היום שבו יפנה אליהם עורך דין ויתבע מהם את מלוא סכום הכתובה. אבל סכומים מופרכים לחלוטין, מנותקים מהמציאות הכלכלית של הבעל לא מתממשים גם במסגרת תביעות בבית הדין הרבני, שכן צריכה להיות התאמה בין סכום הכתובה ליכולת הכלכלית של בני הזוג ובעיקר הבעל שנדרש עכשיו את תשלום כתובתו.

    בכל מקרה, אם הגעתם למצב בו אתם בהליכי גירושין והכתובה הופכת לנושא למיקוח, תנו לעורך דין מנוסה לתת לכם את הייעוץ וההכוונה הנכונה, כאשר כל מקרה כמובן לגופו.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו