הסכם ממון - הסכם לחיים משותפים

הסכם ממון – שירותי נוטריון ברחוב אחד העם 1, בניין לב רחובות, קומה ראשונה משרד 122
ניתן ליצור איתנו קשר גם באיימל: [email protected] או במספר 0515533400

כאשר הסכם ממון נחתם בין בני זוג שאינם נשואים על פי החוק במדינה, הסכם זה נקרא הסכם לחיים משותפים. הסכם לחיים משותפים דומה במהותו להסכם ממון בין בני זוג אבל חייב להכיל דגשים נוספים המבדילים בינו לבין הסכמי ממון בין בני זוג נשואים.

צרו איתנו קשר עכשיו

    הסכם לחיים משותפים – עבור מי הוא מיועד?

    זוגות רבים מאד בארץ בוחרים שלא להינשא על פי חוקי הדת, הדרך החוקית היחידה להינשא בישראל. חלקם של הזוגות בוחרים שלא להינשא כלל. הם יכולים לחתום על הצהרה בביטוח לאומי שהמעידה על מעמדם כבני זוג ידועים בציבור, לחתום על הסכם לחיים משותפים ולהמשיך לחיות כזוג ללא אישור מטעם המדינה או הרבנות. זוגות אחרים בוחרים להינשא בנישואים אזרחיים בחו”ל. זוגות אלו יכולים להיות זוגות שמדינת ישראל אינה מאפשרת להם נישואין: זוגות חד מיניים גאים, מסורבי חיתון יהודיים, בני דתות שונות או כאלו שהרבנות אינה מכירה ביהדותם. זוגות אחרים היו יכולים להתחתן דרך הרבנות אך בוחרים שלא לעשות זאת ולהינשא בנישואים אזרחיים בחו”ל.

    כאשר מדובר על זוגות שנישאו בחו”ל יש להפריד בין זוגות שעשו זאת מבחירה ולא מתוך הכרח. זוגות שאילו היו רוצים היו יכולים לעבור דרך הרבנות ולהינשא דרכה, וכאלו שלא הייתה באפשרותם להינשא דרך הרבנות, גם אם היו חפצים בכך.

    כל הזוגות שנישאו בחו”ל בנישואים אזרחיים יירשמו בתעודת הזהות ובמרשם האוכלוסין כנשואים. דבר זה נובע מפסק דין תקדימי שיצא בארץ ומתייחס למחויבות של ישראל לקיים את החוק הבינלאומי. יחד עם זאת, במידה וזוגות אלו יחליטו להיפרד הם יגלו כי החוק הישראלי אינו מתייחס באופן שווה לאלו שהיו יכולים להינשא בארץ, ולאלו שגם אם היו רוצים – הם לא היו מקבלים אישור דתי לכך. מלבד הצורך בקבלת גט לחומרה במקרה בו הנישואין היו יכולים להתקיים בארץ לעומת פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה הכולל קבלת היתר להתרת הנישואים במקרים אחרים, גם היחס לחלוקת הרכוש בין בני הזוג אינה זהה. במקרים ה”כשרים” חוק יחסי ממון בין בני זוג יתפוס, במקרים אחרים – הדבר אינו וודאי ובוודאי אינו נכון כאשר מדובר בבני זוג גאים מאותו המין. זוגות אלו, בין אם נישאו בחו”ל ובין אם לאו – רצוי שיחתמו על הסכם ממון בינם שנקרא – הסכם לחיים משותפים.

    הסכם לחיים משותפים – מה הוא כולל?

    כמו כל הסכם ממון, הסכם לחיים משותפים כולל הסכמות בנוגע לאופן חלוקת הרכוש לאחר פרידת בני הזוג. בנוסף, הסכם לחיים משותפים יכול לכלול הסכמות לגבי אופן ההתנהלות הכספית בין בני הזוג במהלך החיים המשותפים, הצהרת בני הזוג על מהות מערכת היחסים כחיים זוגיים משותפים ומתוך כוונה להקים תא משפחתי וכן קביעת מסגרות הזמן – הזמן בו החל שיתוף הנכסים בינם ובאילו תנאים בני הזוג ייפרדו – מי יעזוב את בית המגורים המשותפים ותוך כמה זמן? מתי ניתן לקבוע שיש לבצע איזון נכסים על מנת לקבוע כמה ומה יקבל כל אחד מבני הזוג וכדומה.

    מה רצוי להוסיף להסכם חיים משותפים?

    הסכם לחיים משותפים כולל הסכמות הנוגעות למצבי פרידה בין בני הזוג אך אינו כולל הסכמות לגבי מצבים בהם אחד מבני הזוג נפטר, לכן לרב רצוי לערוך בנוסף להסכם לחיים משותפים גם הסכמי צוואה שידאגו גם להיבט כלכלי זה.

    אישור הסכם לחיים משותפים

    בניגוד להסכם ממון בין בני זוג נשואים, אין צורך חוקי לאשר הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור (ובכלל זה זוגות חד מיניים ואחרים). עצם החתימה על ההסכם הופכת את ההסכם לחוקי. יחד עם זאת, רצוי מאד לאשר את ההסכם לחיים משותפים בבית המשפט לענייני משפחה או אצל נוטריון על מנת שההסכם יקבל תוקף של פסק דין לאחר שהגורם המשפטי וידא כי שני הצדדים מבינים את התוכן וההשלכות של החתימה על ההסכם וכי החתימה נעשתה בהסכמה הדדית וללא כפייה.

    הסכם ממון

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    Related Posts

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו