אילו סוגי צוואה קיימים על פי החוק?

צרכים עזרה ?
נוטריונית אירנה פיין זמינה לשיחת ייעוץ חינם

לקבלת ייעוץ ראשוני ללא עלות!

חייגו עכשיו וקבלו מענה אדיב ומקצועי, או השאירו לנו פרטים לחזרה!
051-55-33-400
עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    קיימים כיום ארבעה סוגים של צוואות המקובלים על פי הדין האזרחי – צוואה בעדים, צוואה בכתב יד, צוואה בפני רשות וצוואת שכיב מרע – כאשר בכולן חשוב מאוד שתיכתב ותיחתם מרצונו החופשי של יוצרה, כאשר היה כשיר להבין את תוכנה ולחתום עליה.

    צוואה בכתב יד

    צוואה בכתב יד כשמה כן היא. זוהי צוואה שנכתבה כולה בכתב ידו של המצווה כולל תאריך. אין צורך ללוות אותה בחתימת עדים או באישור אחר, ויש הגורסים כי זוהי הצוואה האמינה ביותר הקיימת משום שהיא נכתבת ונחתמת בכתב ידו של המצווה, ומשקפת את רצונותיו האמיתיים.

    צוואה בעדים

    צוואה בעדים היא צוואה שיש לעשות בפני נוטריון או עורך דין לענייני ירושות. היא כוללת תאריך ואת חתימתם של שני עדים נוכחים עליה, לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם כי זוהי צוואתו והעדים מאשרים כי אומנם זו צוואתו וכן כי חתם עליה בפניהם.

    על פי החוק שני העדים חייבים להיות כשרים, ואסור שיהיה לעורך הצוואה קרי – עורך דין או נוטריון ולעדים שום טובת הנאה מן הצוואה. יש עורכי דין העורכים צוואות ומקפידים שבעת עריכת וחתימת הצוואה לא יהיו נוכחים במקום (וגם לא בחדר ההמתנה) נהנים ממנה, כדימ שבעתיד לא תעלה טענה של מעורבות או השפעה על עורך הצוואה.

    צוואה בפני רשות

    צוואה בפני רשות היא צוואה שמוגש, או ניתנת בעל-פי כדי לתעדה בכתב לשופט, רשם בית משפט, דיין בית דין רבני, עורך דיןש הוא גם נוטריון, הם יקראו בפני המצווה את תוכן צוואתו, הוא יצהיר בפניהם שכזאת היא והם יאשרו על גבי הצוואה שהיא נקראה, אושרה ונחתמה על ידי המצווה. אם המצווה אינו דובר את שפתם של המעורבים בהכנת צוואה מעין זו, יש ללוות את כל המעשה במתורגמן.

    צוואת שכיב מרע – בעל פה

    צוואת שכיב מרע היא מצב בו המצווה נתון בסכנת חיים, ואין זמן להכין צוואה כהלכתה, מודפסת וערוכה ועל המצווה לומר את תוכן צוואתו בעל פה בפני שני עדים בשפה המובנת לו ולהם, ותוכן הדברים נרשם כולל תאריך וגם פירוט הנסיבות לעריכת הצוואה באופן זה. ואז יחתום עליה המצווה ושני העדים.

    בניגוד לשאר הצוואות, העדים במקרה של צוואת שכיב מרע, יכולים להיות גם מהנהנים שלה ואין נוכחותם בעת עריכת הצוואה עלולה להשפיע באופן כלשהו על חלקם בצוואה.

    רשם לענייני ירושה

    צוואה המעידה על כוונת מצווה כדאי מאוד להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה בבית המשפט, הפקדתה עלולה לחסוך הרבה מחלוקות, מריבות ועוגמות נפש סביב צוואה שיש לממש.

    את כל אחת מהצוואות הנ”ל (למעט צוואת שכיב מרע), יש להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה. תאריך הפקדת הצוואה יהיה לכל המאוחר יום הפקדתה ורצוי מאוד שעורך הצוואה יהיה זה שיגיש אותה לבית המשפט. עצם ההפקדה מעידה על כך שעורך הצוואה הוא זה שהפקיד אותה. הירושה תחולק עפ”י הכתוב בצוואה והמצווה יכול לקבלה חזרה בכל עת.

    במקרים בהם יש מחלוקות בין היורשים לגבי הצוואה, ואז פונים היורשים לבית המשפט על מנת שימנה מנהל עיזבון למהל במקרים הבאים: הבטחת אינטרסים של יורשים קטינים או חסויים, כאשר הצדדים לעיזבון מסוכסכים ביניהם, כאשר יש חובות על העיזבון, כאשר יש חובות כלפי מישהו מהיורשים בגין המנוח שזהו עזבונו וכשאין הסכמה על חלוקת העיזבון.

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו